De zin van conversieoptimalisatie

Webshop usability

Afgelopen maand stond in het teken van usability, waarbij we hebben gekeken naar het belang van usability, webshop usability en mobile usability. De maand juni staat in het teken van conversieoptimalisatie, waarbij we aandacht zullen besteden aan de zin van conversieoptimalisatie en multichannelmarketing. Ook kijken we naar de bezoekers op een website. Aan het eind van deze maand zullen we usability en conversieoptimalisatie naast elkaar zetten in een infographic.

Conversieoptimalisatie

Wat is eigenlijk het nut van conversieoptimalisatie? Wanneer het over conversieoptimalisatie gaat, wordt er vaak gedacht dat wanneer je meer verkeer naar je website stuurt, je dan ook meer conversie hebt. Maar wat als je met hetzelfde verkeer al meer conversies kunt binnenhalen? Dat is eigenlijk je doel.

Met branding, zoekmachinesoptimalisatie (SEO), zoekmachineadverteren (SEA), e-mail of displaycampagne kan dit hogere conversiepercentage worden behaald. Het kan mooi vergeleken worden met een supermarkt met een grote in- en uitgang, waar men kan winkelen zonder afleiding, waar alle relevante producten bij elkaar te vinden zijn en de caissière behulpzaam de winkelwagen helpt inladen. Dit moet je ook proberen op een website te realiseren, waarbij een conversie zonder hindernissen gemaakt kan worden.

Definitie

Er worden veel verschillende soorten definities van conversieoptimalisatie gebruikt op het web. In dit artikel zullen we de volgende definitie van conversieoptimalisatie aanhouden:

Conversieoptimalisatie is het systematisch verhogen van de conversiekracht van de website door middel van gericht testen.

Met systematisch wordt hier de aanpak en het proces bedoeld. Het is onmogelijk om je website in één keer te testen, daarom wordt aangeraden om een testplan te maken. Houdt er hierbij rekening mee dat conversieoptimalisatie een doorlopend proces is. De bewezen resultaten zullen moeten zorgen voor het opbouwen van een optimale testcultuur.

Conversieoptimalisatiecyclus

Belangrijk is om bij conversieoptimalisatie een vaste cyclus aan te houden. Niet alleen zal dit je helpen om conversieoptimalisatie binnen je organisatie een vaste plek te geven, het geeft je ook houvast om na iedere stap de volgende stap te kunnen nemen. De volgende cyclus zou je hierbij kunnen aanhouden:

conversieoptimalisatiecyclus1
Afbeelding 1: De conversieoptimalisatiecyclus

Usability en overtuigen

In conversieoptimalisatie zijn ruwweg twee onderdelen te onderkennen die hierin een cruciale rol spelen: usability en overtuigen.

  • Usability: maak je website gebruiksvriendelijk

Usability speelt bij conversieoptimalisatie een belangrijke rol. Het uiteindelijke doel is dat de bezoeker gemakkelijker een conversie kan maken en hierbij geen struikelblokken tegenkomt.

  • Overtuigen: verleid je bezoekers

De gebruiker moet overtuigd worden om voor je website te kiezen (persuasion). Denk hierbij aan een goed ontwerp en de unieke redenen waarom de consument op jouw website een product moet kopen. Denk hierbij aan: ‘Voor zes uur besteld, morgen in huis’ of ‘10 jaar ervaring’.

De reden voor conversieoptimalisatie

Waarom zou je aan conversieoptimalisatie doen? Dat is heel simpel, namelijk meer inkomsten door aanpassingen op je eigen website. Dit gebeurt zonder hiervoor externe factoren te hoeven aanpassen. De aanpassingen op je eigen website zullen al voor verandering zorgen. Het is natuurlijk mooi meegenomen om met een gelijkblijvend aantal bezoekers meer conversies te realiseren, maar vaak is dit niet het voornaamste streven van conversieoptimalisatie. Een van de belangrijkste redenen om aan de slag te gaan met conversieoptimalisatie is de voorsprong die verkregen kan worden t.o.v. de concurrent. Op lange termijn kan dit zorgen voor meer marktaandeel. Conversieoptimalisatie speelt dus een belangrijke rol in de mogelijke (financiële) groei van een website.

In dit blogartikel is aandacht besteed aan wat conversieoptimalisatie is, de definitie die gehanteerd wordt, de conversieoptimalisatiecyclus, over usability en overtuigen en als laatste over de redenen voor conversieoptimalisatie. Volgende week zal multichannelmarketing onder de loep genomen worden. Mocht je nog vragen hebben, stel ze dan gerust!

Albert Popken - Popken

Reageer op dit artikel