Gemotiveerd werken na je vakantie

#Tips #Persoonlijke ontwikkeling

Door Albert | 28-08-2019

Deel dit bericht

De vakantieperiode is weer voorbij. Voor de meesten van ons betekent dat weer een jaar wachten om te reizen of wekenlang te ontspannen en onbezorgd de wekker te snoozen. Dus hoe zorg je er nu weer voor dat je het werk gemotiveerd hervat? Hieronder vind je een paar tips om het einde van je vakantie positief af te sluiten.

Bewustwording

Je hebt hopelijk genoten van alle vrije tijd. Waarschijnlijk kwamen de eerste gedachten over werk al naar boven aan het einde van je vakantie. Dat is gelukkig heel normaal. Blokkeer of vermijd zulke gedachten dan ook niet, dat heeft in de praktijk weinig succes.

Probeer echter bewust te worden van de situatie. Het bedrijf waarvoor je werkt of je eigen onderneming heeft niet stilgezeten. Je mailbox zal uitpuilen en je collega’s of manager hebben een lijst met vragen of opdrachten voor je.

Geef eraan toe dat je de eerste dagen achter de feiten aanloopt. Het maakt niet uit of je 3 dagen weg bent geweest of 3 weken, het is altijd weer even wennen. Door je hiervan bewust te worden zal je merken dat de onuitgesproken stress al snel minder wordt.

Mediteren of rustig ademhalen

Je kunt gedachten over werk of andere zorgen niet voorkomen. Zoals eerder gezegd is het ook goed om dit toe te laten. Wat je hierbij kan helpen is mediteren. Hierdoor kun je op termijn beter omgaan met stress en negatieve gedachten.

Ik maak zelf gebruik van meditatie-apps en geleide slaapmeditatie om rust te vinden. Er zijn vele vormen van mediteren. Experimenteer wat bij jou past. Klinkt dit niet als iets voor jou? Probeer dan alleen op je ademhaling te letten. Je ademhaling heeft onbewust veel invloed op de gemoedstoestand van je lichaam en geest. Ook hier zijn veel snelle en effectieve oefeningen voor te vinden.

Balans

Zorg dat je werk en privé zoveel mogelijk van elkaar scheidt. Het is verleidelijk om in je vrije tijd nog even snel je mail te checken of een rapport te tikken. Dit lijkt onschuldig, maar dit verstoort  de balans tussen werk en privé.

Probeer in je vrije tijd te focussen op positieve mensen om je heen en ook op jezelf. Laat het werk zoveel mogelijk los zodra je het kantoor verlaat. Maak daarom ook afspraken met je team om dit duidelijk te maken. Dit helpt niet alleen de eerste weken na een verlofperiode. Je zult merken dat je hierdoor structureel gelukkiger wordt.

Begin rustig

Zodra je weer op kantoor bent of thuis aan de slag gaat, begin dan met wat simpele taken. Open je mailprogramma en breng weer structuur in je mailbox aan. Je kunt aangeven dat je binnen een paar dagen inhoudelijk terugkomt op het bericht. Zijn er berichten die niet meer relevant zijn? Verwijder ze dan gerust. Als er veel terugbelverzoeken klaar liggen, plan deze dan eerst in voordat je begint.

Maak van je eerste dag zoveel mogelijk een ‘rustige dag’ zonder teveel overleggen, afspraken of verplichtingen. Voel je ook niet schuldig om minder belangrijke afspraken te verzetten. Morgen is er weer een dag.

Plan leuke activiteiten

Stel jezelf als doel om op je eerste dag een leuke activiteit met collega’s, je gezin of vrienden te plannen. Hierdoor heb je meteen een mooi vooruitzicht om je de eerste dag extra positieve energie te geven. Je mag uiteraard ook starten met dagdromen… misschien wel over je volgende vakantie!

Cookies Wij maken gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om onze website te verbeteren. Informatie die wij opslaan zijn je IP-adres, surfgedrag en persoonsgegevens die worden ingevuld.Lees ons beleid