Ik start een website, waar moet ik op letten?

Ik start een website, waar moet ik op letten?

Zoals je mogelijk wel weet, staat de maand maart bij VIP Internet in het teken van CMS. In ons vorige blog hebben we besproken wat een CMS is, namelijk een Content Management System. Ook is besproken welke verschillende vormen je van een CMS hebt. In deze blog gaan we dieper in op waar je op moet letten wanneer je met een website begint. Maar allereerst wat interessante feitjes over websites en webwinkels.

Steeds meer webshops

online winkelenIn 2014 telde Nederland al zo’n 70.000 webshops. En afgelopen week verscheen er een artikel waarin werd gesteld dat 77 procent van de Nederlanders online winkelt. Tussen 2005 en 2014 steeg het percentage winkelende online gebruikers van 50 naar 77 procent. Oftewel, het belang van het hebben van een webshop wordt steeds belangrijker. Ook bij VIP Internet merken we dat steeds meer klanten beginnen met een webwinkel. Om die reden besteden we deze maand extra aandacht aan dit thema. Ook is interessant om te vermelden dat het aantal online verkopen de afgelopen jaren alleen maar aan het groeien is. In het eerste halfjaar van 2014 besteedden Nederlanders €6,58 miljard online.

Het doel bepalen

Nu duidelijk is dat de populariteit van websites en webwinkels blijft stijgen, is het nuttig om te bekijken waar je moet beginnen als je met een website start. Het is allereerst van belang om te bedenken wat je doel is. Het bepalen van het doel van je website heeft namelijk gevolgen voor de verdere stappen die je gaat nemen. Je hebt grofweg twee soorten websites. Ten eerste is er een portfolio site. Portfolio sites worden vooral gemaakt door hobbyisten, die niet direct omzet willen binnenhalen via hun website. Een fotograaf kan bijvoorbeeld gewoon graag zijn foto’s willen delen via het web. Een portfolio site vraagt om veel minder tijd dan een site waarmee je jezelf en je werk wilt verkopen. Naast de portfolio site bestaat er de bedrijfssite. Deze is vaak meer gericht op het verkopen van diensten en/of producten.

Specialisatie

Naast het bepalen van een doel is het ook slim om een specialisatie te kiezen. Door je binnen een bepaalde branche in iets te specialiseren, kun je uitblinken in een bepaald aspect. Dit zorgt waarschijnlijk voor een hogere kwaliteit dan wanneer je heel veel uiteenlopende producten/diensten aanbiedt. Laat deze focus ook goed zien op je website. Zorg dat het duidelijk is waar je goed in bent en wat je aanbiedt.

Website bouwen

Wanneer je je doel en focus hebt bepaald, kun je daadwerkelijk beginnen met het maken van je website. Zoals je in het vorige artikel kon lezen zijn hier verschillende CMS’en voor die dat mogelijk maken. Bij VIP Internet bieden we er vier aan, namelijk WordPress, Concrete5, Drupal en Joomla. WordPress is de populairste en volgende week verschijnt er een blog die toegewijd is aan het CMS WordPress.

Wanneer je bij VIP Internet een hostingpakket afneemt en een domeinnaam hebt geregistreerd, kun je zo aan de slag met een van de vier CMS pakketten. Je hoeft dus zelf geen verregaande technische kennis te hebben. Mocht je ergens niet uitkomen, dan kun je altijd contact opnemen met ons.

Als je voor WordPress kiest om je website mee in te richten, dan kies je een bepaald thema. Dit thema is eigenlijk een soort websitestijl. Bij het kiezen van een thema is het momenteel belangrijk dat je website responsive moet zijn. Responsive? Ja, responsive. Dat is de term die gebruikt wordt voor een site die zich automatisch aanpast aan het formaat van je scherm. Dit is zo belangrijk omdat het de laatste jaren nogal verschilt waarop mensen een website openen. Ze gebruiken hiervoor, naast hun pc, ook hun telefoon of tablet. Voor die mensen is het wel zo prettig als de site meteen op het goede formaat wordt geladen. Dit is daarmee ook erg belangrijk voor je omzet, want het aantal aankopen via mobiel en tablet zijn stijgende!

Vindbaarheid

Naast responsive zijn is ook vindbaarheid erg belangrijk voor je website. Het zou zonde zijn wanneer je veel tijd en moeite steekt in het bouwen van een mooie website, maar vervolgens nauwelijks gevonden wordt. Het voordeel van werken met een platform zoals WordPress is dat je simpelweg gebruik kunt maken van een goede plug-in en je hoeft je verder geen zorgen te maken over de technische details. Wat is überhaupt een plugin zul je je misschien afvragen? Een plug-in, ook wel een invoegtoepassing genoemd, is een aanvulling op een computerprogramma. Plug-ins worden over het algemeen gemaakt om een programma uit te breiden of meer mogelijkheden te geven.

SEO

SEO Search Engine Optimization, Ranking algorithmMogelijk heb je wel eens van de term SEO gehoord, het staat voor ‘search engine optimalization’ en in Nederland noemen we het wel zoekmachineoptimalisatie. Dit is een onderdeel van je zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google. Een goede SEO zorgt ervoor dat je hoge ranking hebt op google en daardoor dus gevonden wordt.

Semantic search

De focus op keywords is verleden tijd aan het worden. Tot op heden waren browsers in staat om HTML om te zetten in een leesbare pagina, maar hadden ze geen idee wat de betekenis was van de inhoud binnen die webpagina. Voor Google bleef het daardoor onduidelijk wat er met de inhoud van webpagina’s werd bedoeld. Om de zoekmachine hier inzicht in te geven, was het belangrijk om trefwoorden (keywords) mee te geven.

‘Semantisch zoeken’ zorgt er nu voor dat zoekmachines gaan begrijpen wat de betekenis is van zogenaamde ‘entiteiten’ binnen (web)documenten, door relaties tussen die entiteiten en kenmerken te beschrijven. Bij ‘semantic search’ worden niet alleen resultaten weergegeven op basis van trefwoorden, maar wordt er ook gekeken naar de relatie tussen bepaalde woorden. Ieder stukje informatie op het web wordt bij semantic search als een entiteit beschouwd. Op deze manier wordt er structuur aangebracht in de warboel van data die online beschikbaar is.

Bij het maken van je website is het dus van belang om hier aandacht aan te besteden, op die manier zal je namelijk een hoge ranking krijgen van Google, en je website goed gevonden worden. Bij het maken van een website, is het verstandig om de punten die in het blog aan bod zijn gekomen, in het achterhoofd te houden. Mocht je nog extra informatie willen over een onderwerp of vragen hebben, neem dan contact met ons op. Volgende week, zoals aangekondigd, een blog over WordPress.

Albert Popken - Accountmanager Als Accountmanager en Marketeer weet Albert de vertaalslag te maken tussen Sales & Marketing.

Reacties op dit artikel

  • Mooi artikel, duidelijk en goede reclame voor Blixem.

    • Door: Vels

Reageer op dit artikel