Het beste moment voor een nieuwsbrief?

Je ontvangt ze dagelijks. Soms zijn ze erg zinvol en relevant, helaas vaak toch minder interessant. Nieuwsbrieven worden door veel bedrijven ingezet en zijn een effectief middel om je klanten te bereiken. De nieuwsbrief bestaat dan ook bijna net zolang als het internet zelf.
Hoe zorg je ervoor dat jouw mailing gelezen wordt? De datum en het tijdstip van versturen hebben een grote invloed op de openratio en het klikgedrag van je publiek. De vraag is dan ook: wat is het beste moment voor een nieuwsbrief? Om hier antwoord op te geven gebruiken we het onderzoek van e-Village: “E-mailbenchmark 2018”.

Verzending

Voordat je een dag kiest, is het belangrijk te weten wanneer de meeste nieuwsbrieven verstuurd worden.


Zoals je hierboven ziet is er een groot verschil tussen B2B- en B2C-mailings. Bij B2B vallen dinsdag en donderdag op als grote uitschieters. Bij B2C zijn de verschillen een stuk minder groot.

Beste openratio

Wat is de invloed van het aantal mails op het gedrag van je ontvanger?


Zoals je ziet is de openratio bij B2B relatief consistent. Wat opvalt is dat het weekend een hogere openratio heeft. Werkend Nederland lijkt dus ook in het weekend tijd te nemen om mails bij te werken en nieuwsbrieven door te nemen. Bij de B2C-marktlevert het weekend de slechtste openratio op.

Beste clickratio

Het openen van je mailing is een goede eerste stap. Vaak bevat een nieuwsbrief minimaal één call-to-action. Tenzij je een informatieve mailing verstuurt, is het dus de bedoeling dat de ontvanger je website bezoekt of product bekijkt. Bij de clickratio maakt het onderzoek geen onderscheid tussen B2B en B2C.

Mobiel versus vast

In ons eerdere blog hebben we het al gehad over mobiel internet en hoe het gebruik ervan is gegroeid. Het zal je dan ook niet verbazen dat de openratio van mailings op mobiel hoger is dan op een vaste pc. Ook de clickratio op mobiel is hoger dan op een vaste computer.



Het ideale tijdstip

In de afbeelding hieronder zie je dat het tijdstip van je mailing een grote invloed op de openratio van de B2B-groep heeft. Na werktijd worden mailings nauwelijks nog geopend. Bij de B2C-ontvangers zijn er minder opvallende pieken zichtbaar.

Advies

De meeste mailings worden op dinsdag en donderdag gestuurd. De gekozen dag heeft aanzienlijk minder invloed op het gedrag van de ontvanger dan het tijdstip. Omdat zakelijke ontvangers een ander gedrag vertonen dan consumenten, is ons advies per groep verschillend.

B2B – Een verzending op maandag, woensdag of vrijdag zal meer opvallen bij je ontvanger. Op deze dagen worden er minder mailings verstuurd. Dit heeft echter geen overtuigende invloed op de openratio. Voor een goede clickratio is het verstandig om de mailing tussen 10:00 – 12:00 te versturen.

B2C – De verschillen qua dag of tijdstip zijn bij deze groep minder groot. Hier lijkt vooral donderdag de beste dag qua aantal opens en het klikgedrag. Welke dag je ook kiest, de ochtend of juiste het einde van de dag zijn het meest effectief.

Tot slot valt het op dat mobiel meer wordt gebruikt bij het openen van een nieuwsbrief dan een vaste computer. Ook is de clickratio op mobiel hoger. In ons volgende blog geven we je tips en advies voor je mailing.

Albert Popken - Marketeer & Accountmanager Als Accountmanager en Marketeer weet Albert de vertaalslag te maken tussen Sales & Marketing.

Reageer op dit artikel