Veranderingen in de hostingmarkt

De hostingmarkt is nog relatief jong en onderhevig aan veranderingen. Zo zijn er ook het afgelopen jaar een aantal belangrijke ontwikkelingen geweest die de markt sterk beïnvloed hebben. In dit blog bespreek ik drie belangrijke veranderingen in de hostingmarkt. Ik hoop je hiermee een beeld te geven van de groeiende volwassenheid in onze branche.

Overnames en consolidaties

Dit is al jaren een trend die in 2018 verder is doorgezet. Afzonderlijke bedrijven in de hostingmarkt worden overgenomen of samengevoegd door grotere spelers en investeerders. Dit oogt misschien negatief, toch toont het de volwassenheid van onze branche aan. Door samen krachten te bundelen en een gezamenlijk beleid te vormen zijn er kansen om te blijven innoveren. Kijkend naar andere markten is het gebruikelijk dat er een organisatie is die vergelijkbare merken voert, met een eigen doelgroep.
Er is ook een kantelpunt bij deze ontwikkeling. Het is belangrijk voor hostingbedrijven om, ondanks consolidaties, een eigen identiteit te behouden. Wij merken dat klanten bijvoorbeeld bewust kiezen voor kleine en lokale bedrijven. Het is zonde als specifieke wensen van bestaande klanten over het hoofd wordt gezien. Zelf hebben we bij overnames geprobeerd rekening te houden met de eigenschappen en wensen van deze klantgroepen.

Prijs of service

De meeste diensten op het gebied van hosting zijn de afgelopen jaren generiek geworden. Een stabiele server met een uptime van minimaal 99% is niet langer een unieke service maar een vanzelfsprekendheid. Zo zijn er meer voorbeelden van onderscheidende voordelen die tegenwoordig een minimale vereiste zijn geworden. Nieuwe of verbeterde producten en diensten kunnen eenvoudig gekopieerd worden door andere partijen. Het onderscheidende vermogen richt zich hierdoor steeds meer op twee gebieden:

Prijs
De populariteit van prijsvechters is de afgelopen jaren sterk gestegen. Deze groep wordt steeds agressiever in het hanteren van bodemprijzen. Op prijs concurreren heeft als risico de kracht van je service of producten af te breken. De focus ligt op het aantrekken van nieuwe klanten op basis van tarieven. Het bedrijf identificeert zich door het bieden van de laagste prijs. Dit is niet bevorderlijk voor het opbouwen van een loyale relatie met klanten. Wil je winstgevend blijven dan zul je toch op andere gebieden, zoals service, kosten willen besparen.

Dienstverlening
Als producten vergelijkbaar zijn, is de service of dienstverlening een manier om je te onderscheiden. Meer hostingpartijen leggen de focus op hun persoonlijke service. Naast standaard hosting worden er diensten of services bedacht om meer gemak of succes op te leveren. Omdat de impact van onbereikbaarheid van je e-mail of website steeds groter wordt, is service een groeiend onderdeel.

Alles in de cloud

Het gebruik van servers op locatie bij een hostingbedrijf is sterk afgenomen. Door veranderingen in wetgeving is het belangrijk dat een serverpark goed beveiligd is. Ook zijn er hogere eisen aan uptime en back-ups, waardoor een betrouwbaar datacenter met redundante hardware aantrekkelijker is geworden.
Er zijn een aantal serverparken in Nederland, en daarbuiten, waar hostingbedrijven gebruik van maken. De hardware draait dan op een beveiligde locatie met toezicht. Het beheer van de servers en software gebeurt vanuit de cloud. Voor jou als klant maakt dit het simpeler om Virtual Private Servers (VPS) aan te vragen en zelf te beheren.

Albert Popken - Marketeer & Accountmanager Als Accountmanager en Marketeer weet Albert de vertaalslag te maken tussen Sales & Marketing.

Reageer op dit artikel