Tips voor je (zomer) vakantie

De zomervakantie is in bepaalde delen van het land al begonnen en staat bij de rest van ons voor de deur. Veel Nederlanders gaan tijdens de zomerperiode op reis. Wellicht heb je zelf ook vakantieplannen. Maar wat gebeurt er dan met je bedrijf of webshop? Heb je bijvoorbeeld al nagedacht over hoe je bereikbaar bent voor je collega’s of klanten? We hebben enkele handige en toepasbare tips hieronder op een rij gezet.

1. Communiceer je bereikbaarheid
Het lijkt een open deur, maar het gebruiken van een correcte out-of-office melding is iets wat nog steeds vergeten wordt. We adviseren duidelijk te vermelden tot wanneer je niet of minder bereikbaar bent en wat te doen bij spoed. Controleer daarnaast voor vertrek of je mailbox niet vol zit.

Heb je een webshop? Dan kun je ervoor kiezen te vermelden dat je gesloten bent of dat bestellingen langer duren. Let erop dat je dit ook bij een bevestiging van een bestelling nogmaals vermeldt. Hiermee voorkom je dat je klanten teleurstelt.

Ook bij reguliere websites adviseren we het bij de contactpagina te vermelden als er een beperkte bereikbaarheid is. Daarnaast kun je via Social Media op een ‘leuke’ manier je volgers hierover informeren.

2. Gebruik een veilig netwerk
Zoals in ons blog over facts & figures te lezen is, blijft een groot deel van werkend Nederland tijdens de vakantie doorwerken. Hiervoor wordt dan gebruik gemaakt van openbare netwerken. Wees je echter wel bewust van de gevaren van openbare netwerken. Gebruik je geen beveiligde verbinding, dan loop je een groot risico dat jouw gegevens en die van je klanten in verkeerde handen vallen.

Gebruik daarom altijd een VPN-verbinding om op een veilige manier het wifi-netwerk te gebruiken. Met een VPN-verbinding creëer je een versleutelde verbinding via je VPN-server. Je internetprovider biedt mogelijk software aan om dit eenvoudig op te zetten. Er zijn ook een aantal programma’s waar we zelf goede ervaringen mee hebben, zoals Proton en Private Internet Acces (PIA).

Het is ook af te raden om gebruik te maken van openbare computers. Gebruik altijd je eigen telefoon, tablet of laptop. In veel Europese landen kun je tegenwoordig kosteloos gebruik blijven maken van je mobiele internetbundel.

3. Denk aan je inloggegevens
Dit klinkt wellicht vanzelfsprekend, zorg ervoor dat je (de juiste) inloggegevens op een veilige manier meeneemt. Wellicht gebruik je auto-aanvullen van gebruikersnaam en wachtwoord op het werk, en kan het zijn dat je de informatie niet uit je hoofd weet.

We adviseren gebruik te maken van een overkoepelend wachtwoord-managementsysteem als LastPass. Met behulp van two factor authentication bewaar je alle inloggegevens op één beveiligde locatie, met één wachtwoord.  Door deze wijze van verificatie is dat een veilig wachtwoordbeleid.

4. Start een zomeraanbieding
Sluit je je webshop of ga je voor een langere levertijd, dan kun je ervoor kiezen een zomeractie te houden. Denk aan een zomerse kortingscodes om klanten tevreden te houden die minder blij zijn met jouw afwezigheid. Afhankelijk van je business kan een ludieke actie dé manier zijn om jouw omzet een extra boost te geven in deze zonnige maanden.

5. Maak afspraken voor noodgevallen
Zorg ervoor dat je altijd iemand hebt die je kunt inzetten voor noodgevallen. Wellicht heb je langere tijd geen bereik in het buitenland of crasht je website en moet je snel een back-up terugzetten. Het is verstandig om altijd een vertrouwd persoon toegang tot je systeem te geven in jouw afwezigheid. Maak wel goede afspraken, borg hoe er wordt omgegaan met gevoelige informatie en voorkom vakantiestress.

6. Update tijdig
Een tip die we vaker benoemen, is het updaten van je software en website. Het bijwerken van je plug-ins met de meeste actuele updates, zowel voor als na de vakantie, is erg belangrijk. Regelmatig komen er meldingen over beveiligingsissues met verouderde plug-ins voorbij. Op ons twitter-kanaal geven we regelmatig advies over essentiële updates.

7. Bereid je mentaal voor
Naast alle bovenstaande tips om je website live te houden, bestellingen te managen en klanten tevreden te houden is er één laatste tip die erg belangrijk is. Bereid je mentaal voor op je vakantie, zodat je met zo min mogelijk stress op reis gaat. Je vakantie is dé tijd om energie op te laden en vol nieuwe ideeën en goede voornemens terug te komen.

Op vakantie is het belangrijk af en toe echt tijd voor jezelf te nemen. Dit is niet egoïstisch, maar juist erg belangrijk. Leg die laptop even weg en zet (werkgerelateerde) notificaties uit op je telefoon. Geniet gewoon van de omgeving en de mensen om je heen. Weg met die verplichte werkdrang, die komt na de vakantie vanzelf weer terug.

We hopen dat onze tips je helpen tijdens je vakantie. Heb je zelf ook adviezen die hier niet bij staan? Laat het ons dan weten.

Albert Popken - Marketeer & Accountmanager Als Accountmanager en Marketeer weet Albert de vertaalslag te maken tussen Sales & Marketing.

Reageer op dit artikel