Tips voor een e-mailcampagne

#Tips

Door Albert Popken | 09-04-2019

Deel dit bericht

E-mailmarketing is al jaren een effectief en veelgebruikt middel. Het is een laagdrempelige methode om jouw klanten gericht en persoonlijk te benaderen. Je hebt in feite alleen een lijst met e-mailadressen en wat content nodig. Toch zijn er een paar bewezen ingrediënten om je mailing succesvoller te maken. Hieronder geef ik enkele tips voor een e-mailcampagne zodat jouw open- en clickratio verbetert.

De boodschap

Wil je een mail sturen over wijzigingen in je openingstijden, heb je een nieuw product dat je aan de man wil brengen of heb je een blog geschreven dat je klant moet lezen? Denk dan goed na over het type mailing dat je opstelt en wat je ermee wil bereiken. Zo is een call-to-action bij een service e-mail minder belangrijk dan bij een promotionele e-mail. Houd het doel voor ogen en stem je content af op het gewenste gedrag van de ontvanger.

Het onderwerp

Een eerste indruk van je e-mail wordt gevormd door de regel met het onderwerp. Een pakkend en relevant onderwerp zal meer opens opleveren dan een generieke zin. Wees creatief en weet wie je wilt bereiken. Het is een goede investering van je tijd om de onderwerpsregel op de ontvanger en je doel af te stemmen.

Het ideale tijdstip

Wat de reden van je mailing ook is, zorg dat je het juiste moment kiest. In dit artikel lees je dat het sturen van een zakelijke mailing na werktijd weinig nut heeft. Stel daarom deadlines voor je content en bepaal van te voren wanneer je de mail gaat versturen.
Behalve het bepalen van een datum en tijdstip is regelmaat belangrijk. Stuur je een maandelijkse mailing? Wees je er dan van bewust hoeveel tijd er tussen je contactmomenten zit. Heb je bijvoorbeeld meerdere mailingcampagnes in korte tijd gepland? Dan is inzicht in de frequentie van de verschillende groepen mailings belangrijk. Het laatste dat je wilt is dat klanten zich uitschrijven omdat je ze spamt met campagnes.

Herkenbare opmaak

Je campagne doet het goed en je openratio is hoog. Nu is het belangrijk dat je boodschap goed overkomt. Denk daarom na over de opmaak en structuur van je mailing. De ontvanger zal afhaken als hij of zij niet direct ziet wat de meerwaarde van jouw mailing is. Een opmaak die afwijkt van je huisstijl en websitedesign kan de ontvanger demotiveren om actie te ondernemen.

Duidelijke call-to-action

Het doel van de meeste mailcampagnes is om de ontvanger tot actie aan te sporen. Of het nu een bestelling is of het lezen van content op een landingspagina. Een call-to-action is het middel om de ontvanger naar de juiste plek te sturen. Verplaats je in de klant en bedenk welke stappen nodig zijn om het gekozen doel van je mailing te bereiken. Je kunt dan bepalen welke call-to-actions nodig zijn voor een succesvolle campagne.

Wees mobielvriendelijk

Zoals je hier kunt terugvinden worden nieuwsbrieven meer op mobiele apparaten gelezen dan op vaste computers. Voorkom dat klanten op landingspagina’s komen die niet mobielvriendelijk zijn. Als de pagina of content niet laadt of onleesbaar is, zal je mailing minder succesvol zijn.

Testen

Het laatste advies is: test, test en controleer! Stuur een testmail naar jezelf, laat een collega testen en controleer nog een keer na een last minute aanpassing. Een call-to-action-knop die niet werkt, of een landingspagina met foutieve informatie zijn zaken die niet mogen voorkomen.

Cookies Wij maken gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om onze website te verbeteren. Informatie die wij opslaan zijn je IP-adres, surfgedrag en persoonsgegevens die worden ingevuld.Lees ons beleid