Tips voor een mobiele website

#Tips #Informatief

Door Albert | 01-02-2019

Deel dit bericht

We hebben het belang van een mobiele websites al uitvoerig besproken. De populariteit en het gebruik van mobiel internet neemt de komende jaren verder toe. Maar hoe maak je jouw website mobielvriendelijk? In dit blog geef ik 5 tips voor het optimaliseren van een mobiele website.

 

1. Gebruik tools: waar sta je nu?

Het is belangrijk om te weten hoe je website nu scoort en waar de zwakke punten zitten. Er zijn twee belangrijke tools om je website te analyseren: PageSpeed Insights en WebPageTest .

PageSpeed Insights is een tool van Google die je website analyseert en een snelheidsscore geeft. Er worden aanbevelingen gegeven hoe je de laadsnelheid kunt verbeteren. Deze handige en gratis tool is aan te raden voor het optimaliseren van elke website.

WebPageTest is gespecialiseerd in het analyseren van je website op mobiele weergaven. De tool scant je website en gebruikt een mobiele verbinding om de snelheid te bepalen. De prestaties van jouw website worden gebenchmarkt met vergelijkbare websites. Tot slot wordt aangegeven wat je mobiele laadtijd is en het geschatte aantal verloren bezoekers door snelheidsverlies. Het gratis gegenereerde rapport biedt inzicht in waar je nu staat met je website.

 

2. Content

Het is belangrijk om je content aan te passen voor mobiele weergaven. Het scherm van een telefoon is relatief klein en te veel afleiding zorgt ervoor dat je bezoeker afhaakt. Door de beperkte ruimte op het scherm kan het nodig zijn om content weg te laten. Overbodige content leidt onnodig af.
Het navigeren op een mobiele website is ook anders. Denk bijvoorbeeld aan de volgorde van je menu-items. Je kunt je bezoekers sturen door het menu opnieuw in te delen voor mobiele weergaven.

 

3. Scrollen en leesbaarheid

Het surfen op een mobiel apparaat is op veel gebieden anders dan op een vaste computer. Iets simpels als een muis is uiteraard niet aanwezig. Scrollen en navigeren wijkt af van hoe dit werkt bij een laptop of pc. Onthoud dat mobiele bezoekers hun vingers gebruiken om op knoppen, afbeeldingen of links te klikken. Een te kleine of onduidelijke link zorgt voor frustratie.
Een mobiele gebruiker leest de content op je website op een andere manier. Je belangrijkste informatie kan dan ook beter bovenaan de pagina staan. Werk met korte zinnen en duidelijke koppen in je tekst om de aandacht te behouden. De lengte van zinnen heeft grote invloed heeft op de leesbaarheid. Zorg ervoor dat je bezoeker snel kan vinden wat voor hem of haar belangrijk is.

 

4. Afbeeldingen

Een van de belangrijkste veroorzakers van lange laadtijden zijn afbeeldingen. Er wordt vaak gekozen voor afbeeldingen die relatief groot zijn (meerdere MBs). Via een mobiele verbinding wordt dit probleem nog groter en lange laadtijden kunnen leiden tot bezoekersverlies. Je kunt de tools in het begin van dit blog gebruiken om dit te analyseren.
Er zijn diverse plug-ins om je afbeeldingen te optimaliseren. Je afbeeldingen hoeven gelukkig niet langer de bottleneck van je website te zijn.

 

5. Browser caching

Een mobiele verbinding is niet altijd 100% betrouwbaar. Zo kan de verbinding korte tijd wegvallen tijdens het browsen. Het is vervelend als je door dit soort externe omstandigheden bezoekers verliest. Met browser caching blijft je website ook bij het verlies van de verbinding gedeeltelijk zichtbaar en bruikbaar. Bepaalde content van je website wordt met browser caching in de browser zelf opgeslagen. Ook voor terugkerende bezoekers zorgt deze methode voor snellere laadtijden.