Statistieken op je website

Het is zover, je nieuwe website is af! Misschien is je website al een tijdje online maar nemen aanvragen en reacties af. Hoe kun je controleren of je content aansluit bij je doelgroep? Welke pagina’s worden veel bezocht en wanneer haakt een bezoeker af? Inzicht in deze informatie zorgt ervoor dat je meer uit het potentieel van je website haalt.

Is het toegestaan?

Ondanks de introductie van de nieuwe Europese Privacywet (AVG), is het bijhouden van bezoekersinformatie gewoon toegestaan. Je hebt hiervoor wel eenmalig toestemming van de bezoeker nodig. Je kunt deze toestemming aan de hand van een simpele cookiemelding vragen. Waarschijnlijk heb je zelf al vele malen deze melding gezien en geaccepteerd.

Welke programma kun je gebruiken?

Waar we normaal gesproken alle opties bespreken met voor- en nadelen is ons advies nu anders. Google Analytics is het meest gebruikersvriendelijke en complete systeem om te gebruiken. Je kunt alle activiteiten van je bezoekers eenvoudig bijhouden. Google Analytics is gratis te gebruiken. In het verleden hebben we zelf een statistieken getoond in je MijnVIP-omgeving. Google Analytics is veel nauwkeuriger meer biedt meer opties. Om deze reden hebben we de statistieken in MijnVIP uitgeschakeld.

Waar begin je?

Er is ontzettend veel informatie meetbaar. Je kunt uiteraard in de wilde weg alle beschikbare data verzamelen maar dat is niet aan te raden. Ik adviseer je te beginnen met het bijhouden van een aantal basisstatistieken. Antwoord op deze vier vragen zullen je al snel op weg helpen:

  • Wie zijn je bezoekers?
  • Hoe komen bezoekers op je website?
  • Welke weg legt een bezoeker op de website af?
  • Wanneer wordt de website verlaten?

Wie zijn je bezoekers?
Het is belangrijk dat de jouw website de juiste doelgroep aanspreekt. Als je alleen handgemaakte t-shirts op maat uit Zuid-Amerika verkoopt dan is je doelgroep anders dan die van de Primark. Je wilt weten of jouw aanbod aansluit op de mensen die je website vinden. Er is zoveel data beschikbaar dat je complete profielen kunt samenstellen van jouw bezoekers. Controleer of je schrijfstijl, beeldmateriaal en aanbod goed genoeg zijn afgestemd op het klantprofiel.

Hoe komen bezoekers op je website?
Je wilt natuurlijk weten hoe je website gevonden word. Door inzicht te hebben in de bron van je traffic kun je het bezoekersaantal verhogen. Zie je dat een advertentie het erg goed dat of dat een Facebookbericht honderden klanten per dag aantrekt? Deze kennis is goud waard om je marketingstrategie vorm te geven.

Welke weg legt een bezoeker op de website af?
De reis van een klant op je website is ontzettend belangrijk om te weten. Met Google Analytics heb je de beschikking over informatie van het eerste bezoekmoment tot aankoop, klik of vertrek. De klantenreis is cruciaal om je content, product of bestelproces te verbeteren. Zie je dat het aantal bestellingen afneemt? Je hebt nu inzichtelijk waar je bezoeker afhaakt. Misschien is het bestelproces te lang waardoor je potentiele klant twijfelt.

Wanneer wordt de website verlaten?
Zie je dat een bepaald bericht of pagina leidt tot een hoog vertrekpercentage? Bekijk deze content dan goed. Het kan zijn dat je doelgroep totaal niet aansluit op je propositie. Dit is een goed leermoment om de inhoud van je website te verbeteren of kritischer te kijken naar de bron van je bezoekers.

Albert Popken - Marketeer & Accountmanager Als Accountmanager en Marketeer weet Albert de vertaalslag te maken tussen Sales & Marketing.

Reageer op dit artikel