SEO vs. SEA

Het goede doel

Afgelopen twee maanden hebben we de thema’s Search Engine Optimalization en Search Engine Advertising uitgebreid besproken in onze blogartikelen. In dit laatste artikel van de maand oktober zetten we SEO en SEA tegenover elkaar. Wat zijn nu de verschillen? Wanneer kan je het beste welke gebruiken? Op deze vragen weet je na het lezen van dit blogartikel het antwoord.

Om het geheugen op te frissen vertellen we eerst even kort wat SEO en SEA ook alweer inhouden. Zoekmachine optimalisatie (SEO) heeft als doel om jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te tonen. De populariteit van SEO is de laatste jaren flink gestegen. Dit komt mede doordat de vermelding in de organische zoekresultaten gratis is.

SEA, oftewel Search Engine Advertising, is het betaald adverteren in zoekmachines. Je kunt via Google advertentieruimte ‘kopen’, waardoor je boven of rechts naast de zoekresultaten komt te staan. Een advertentie wordt weergegeven als een zoekwoord van de bezoeker overeenkomt met één van jouw ingevoerde zoekwoorden. Elke keer dat een bezoeker op je advertentie klikt, betaal je geld aan Google. Je betaalt dus niet voor de weergave van je advertentie.

Beide zijn waardevol, maar waarom eigenlijk? Dat is omdat veel mensen hun zoektocht beginnen op een zoekmachine, zoals Google. Mensen die zoeken in Google zijn over het algemeen opzoek naar gerichte informatie, producten of diensten. Het is daarom goed om zichtbaar aanwezig te zijn bij het onderwerp waarop gezocht wordt. Met zowel SEO als SEA is het mogelijk om op bepaalde zoekwoorden te worden weergegeven. Hieronder zie je overzicht wat het verschil is qua weergave in de zoekresultanten voor SEA en SEO.

Hoogte in de lijst met zoekresultaten

Bij zowel SEO als SEA is het doel om op bepaalde zoekwoorden, hoog in de zoekresultaten te eindigen. Dit bereik je voor SEO op een verschillende manier dan voor SEA. Zo beoordeelt Google bij zoekmachine optimalisatie je website op bepaalde criteria en zo bepalen ze of je hoog eindigt in de zoekresultaten.  Voorbeelden van criteria zijn: linkbuilding, kwalitatief goede content, goede structuur, laadtijd en een responsive website.

Daarnaast zijn er bij SEA weer andere criteria die bepalen of je hoog eindigt in de lijst. Zo wordt je positie bepaald door je bod bedrag, de componenten van de kwaliteitsscore en de verwachte impact van extensies. De componenten van de kwaliteitsscore zijn de verwachte klikfrequentie, advertentie relevantie en ervaring op bestemmingspagina.

Lange termijn vs. direct resultaat

Wanneer je kiest om een advertentie te plaatsen op Google, is dat enkel een kwestie van deze advertentie aanmaken in Google. Wanneer je (ook) de focus legt op SEO, moet je rekening houden met lange termijn resultaten. Het kan namelijk wel tot zes maanden duren voordat de gewenste resultaten bereikt zijn, maar deze resultaten kunnen met minder onderhoud op peil gehouden worden.

Een veel gebruikte strategie is dan ook om te beginnen met SEA, terwijl de SEO campagne wordt opgestart. Als je website eenmaal organisch goed gevonden wordt kan het budget voor SEA flink worden verlaagd, omdat er goede resultaten worden bereikt.

Beide combineren

Veel bedrijven die nog weinig aan SEO hebben gedaan neigen er naar om in te zetten op SEA (Search Engine Advertising). Dit doen zij omdat je met Google Adwords makkelijker en sneller de prestaties van je campagne kunt meten. Je kunt namelijk heel makkelijk zien wat je kosten en conversies zijn.

Het nadeel voor Google is dat dit hen geen geld oplevert, wat de betaalde advertenties uiteraard wel doen. Je ziet dus ook dat er steeds meer betaalde zoekresultaten bovenaan de pagina komen en dat er vaak nog maar twee onbetaalde zoekresultaten zichtbaar zijn boven de ‘vouw’ van de pagina. Het is daarom dus verstandig om je niet alleen te focussen op SEO. Om de kans op bezoekers via Google te maximaliseren kun je dus het beste zowel SEO als SEA inzetten.

Op een rijtje

Kenmerken SEA:

  • Vandaag beginnen = morgen bovenaan
  • Betalen per klik
  • Weergegeven aan de rechterkant
  • Stoppen = meteen onzichtbaar

Kenmerken SEO:

  • Kost tijd om bovenaan te komen
  • Vermelding is gratis
  • Weergegeven aan de linkerkant (organisch)
  • Stoppen = geleidelijk wegzakken

Dit was alweer het laatste blog artikel van de maand oktober. Vanaf volgende week zal er een maand aandacht worden besteed aan security bij VIP Internet. Mocht je nog vragen hebben over dit blogartikel dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Albert Popken - Marketeer & Accountmanager Als Accountmanager en Marketeer weet Albert de vertaalslag te maken tussen Sales & Marketing.

Reacties op dit artikel

  • PPC Advertising , SEO SEO vs SEM: Which is Better for Your Business?

Reageer op dit artikel