Het belang van feedback en reviews

#Informatief

Door Albert | 24-06-2020

Deel dit bericht

Dé manier om te horen of je product of dienst succesvol wordt ontvangen is de reactie van je klant. We willen allemaal natuurlijk zoveel mogelijk positieve feedback ontvangen. Vaak is dit contact tussen jou en de klant onderling. Toch zijn reviewwebsites een populaire plek om ervaringen te lezen of te plaatsen. Iedereen kan dan voor zichzelf beoordelen of een aanbieder en haar product of dienst ook nakomt wat hij belooft.
 

Bij negatieve ervaringen is de impact beter merkbaar. Daarom worden deze ervaringen vaker uitgesproken en gedeeld dan een positieve ervaring. Pas als de dienstverlening meer waarmaakt dan verwacht of weet te verrassen, nodigt dat uit om de ervaring te delen. Het simpelweg voldoen aan de (minimale) verwachtingen van een klant is niet voldoende om een stroom van positieve reviews te creëren. Ondanks dat je er alles aan doet om verwachtingen te overtreffen ontkom je er niet aan dat er een klant bijzit die niet onder de indruk is. Negatieve reviews zullen er altijd zijn.

Zijn reviews belangrijk voor jouw bedrijf en wat is het gevolg van negatieve uitingen? Je hebt geen invloed wat anderen op reviewwebsites plaatsen. Hoe kun je dan toch de controle nemen over reviews?


Het zelf plaatsen van ‘statische’ reviews of testimonials op je eigen website is een manier om de volledige controle te houden over de uitingen van klanten. Je kunt het bericht zelf aanpassen en kiezen welke feedback je laat zien. Dit kan ongeloofwaardig overkomen en zal tegenwoordig weinig geloofwaardigheid creëren. Een dynamische reviewsectie waarbij klanten zelf feedback kunnen plaatsen, zonder tussenkomst van een administrator, zal geloofwaardiger zijn.


De meest gebruikte manier om openbaar feedback te geven zijn reviewwebsites. Populaire platformen zoals Trustpilot en Google reviews zijn onafhankelijk en betrouwbaar. Reviews worden getoetst op echtheid, hiermee voorkomen ze neppe beoordelingen. Als ondernemer kun je reageren en jouw kant van het verhaal toelichten. Je hebt verder geen enkele controle over de beoordelingen. Dit is de kracht van een onafhankelijk platform en geeft waarde aan geplaatste reviews.

 

Jaarlijks houden we een algemeen KTO waarin we terugzien dat het overgrote deel van onze klanten uitgesproken tevreden is.  Wij vragen zelf echter onvoldoende om externe feedback van klanten. Na het sluiten van een supporticktet wordt er een beoordeling gevraagd. Deze resultaten zijn echter alleen voor intern gebruik en worden nooit gedeeld. Het proactief vragen om reviews geven we de komende tijd meer aandact. Alle do’s en dont’s aan de hand van onze ervaringen delen we graag met je. Als je zelf ervaringen hebt om te delen, neem dan even contact met ons op. Zo gaan we allemaal voor de 5 sterren waardering.

Cookies Wij maken gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om onze website te verbeteren. Informatie die wij opslaan zijn je IP-adres, surfgedrag en persoonsgegevens die worden ingevuld.Lees ons beleid