Q&A met onze supportheld Ricardo

#Interview #Collega #Q&A #Informatief

Door Albert | 23-04-2020

Deel dit bericht

Deze week heb ik weer een Q&A gehouden met onze supportheld Ricardo. Hij heeft het VIP-team vorig jaar versterkt en heeft zichzelf onmisbaar gemaakt. We noemen hem de ‘e-mailkoning’. Wil je weten waarom we dat doen? Lees dan het interview hieronder.

 

Dag Ricardo, kun je ons kort vertellen wie je bent?

Sinds december 2018 ben ik werkzaam bij VIP als supportheld. Daar voor heb ik mijn opleiding 'applicatieontwikkeling' afgerond; dat is wel even wat anders dan technische support! Toen ik net aan de slag ging bij VIP woonde ik nog in het kleine Didam; een flink uur en 15 minuten met de trein van ons kantoor vandaan. Daar was ik al snel zat van, zacht uitgedrukt. Na een paar maanden ben ik naar het prachtige Nijmegen verhuisd om dichterbij te wonen, maar uiteraard vooral omdat Nijmegen zo'n mooie stad is.

Naast het werk hou ik erg van een sterke Netflix-serie kijken. Ik vind het ook leuk om hier en daar kleinere programmeerprojecten uit te voeren. Voor nu is het nog veel leerwerk om verschillende programmeertalen onder de knie te krijgen, maar ik hoop uiteindelijk door te kunnen groeien in dit vakgebied.

 

Hoorde ik het goed dat je in hetzelfde gebouw als onze held Jelle woont?

Dat klopt! Ik heb van één van onze andere supporthelden te horen gekregen dat er veel studio's vrij zijn in het nieuwbouw complex waar ik nu woon. Een gouden tip! Na een paar maandjes was onze andere held, Jelle, ook op zoek naar iets nieuws. Omdat er best veel verloop is in dit complex gaf ik als tip om te kijken of ze hier nog iets vrij hebben.

Een paar weken later woonde we in hetzelfde gebouw! Hartstikke gezellig natuurlijk, en in deze tijden met COVID-19 is het uitstekend om bij elkaar op bezoek te gaan; we zitten toch met z'n tweeën alle dagen opgesloten ;)

 

Wat was voor jou het meest wennen bij de verhuizing naar Nijmegen?

Verhuizen is gelukkig iets waar ik wel aan gewend ben. Van jongs af aan zijn we meerdere keren verhuisd; van de regio Rotterdam naar hartje Duitsland, en uiteindelijk weer terug naar Nederland.

De langste periode heb ik doorgebracht in Assen en Groningen. Daar hebben we een goede 10+ jaar gewoond. Om wat dichter bij de rest van de familie te wonen zijn we verhuisd naar het kleine Didam, in de buurt van Arnhem. Didam is echt een klein dorpje; als echte liefhebber van een beetje leven in de brouwerij heb ik er voor gekozen om uiteindelijk op mezelf te gaan wonen in Nijmegen. Het werd ook wel tijd om het 'nest' een keer te verlaten, en omdat ik al bij VIP in Nijmegen werkte was dit de uitstekende kans om die stap te zetten.

 

Collega’s noemen jou de onbetwiste e-mailkoning. Waarom is dat zo? En betekent het dat Koningsdag voor jou extra speciaal is?

Ik heb nog geen troon op ons kantoor waar ik op kan zitten als 'e-mailkoning'. Helaas hebben we bij VIP ook geen monarchie.

E-mail is tegenwoordig super belangrijk voor een kloppende bedrijfsvoering. Het lastige daarvan is dat e-mail best wel een kwetsbaar iets is, al helemaal omdat er tegenwoordig zo veel verschillende e-mailprogramma's zijn.

We doen ons best om iedereen goed te helpen met het instellen van het e-mailaccount. Omdat  e-mailprogramma's niet onze software zijn, wil dat niet altijd even goed lukken. Alle support die we op externe software leveren is best-effort. Dat wil zeggen dat we niet in alle gevallen een oplossing hebben. Buiten dat is het toch belangrijk om een goede kennis te hebben van de verschillende systemen; ik denk dat ik daar de titel 'e-mailkoning' aan heb verdiend.

Veel e-mail problemen kan je ook zelf oplossen! Handige pagina's die daar bij kunnen helpen zijn vip.nl/mailproblemen en ons blog over e-mailfoutmeldingen.

We bieden ook ons eigen mailsysteem aan; dat is onze webmail-omgeving. Dat is wél een systeem waar we volledige support op leveren.

 

Ik kan jou dus beter een koning dan supportheld noemen. Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit op het supportpaleis?

Wegens de COVID-19 maatregelen ligt de gemiddelde dag een beetje op z'n kop de laatste maanden. Mijn supportpaleis is nu eigenlijk gewoon thuis, in plaats van ons kantoor!

Ik ben echt totaal geen uitslaper, en omdat het belangrijk is om je werkplek netjes te houden, gaat mijn wekker al om 6:00 's ochtends. Mijn dag begint dan meteen al met hier en daar schoonmaken en opruimen, zodat ik netjes aan het werk kan om 8:00. Dit geeft ook direct het gevoel dat ik de dag goed ben begonnen door iets nuttigs te doen.

De dag eindigt voor mij om 17:00, en omdat we tegenwoordig met z'n allen thuis werken schuif ik van mijn bureau door naar de keuken. Ik hou van lekker kokkerellen, dus voor mij werkt dit zelfs onstpannend na een lange werkdag.

Ik hoop wel snel weer naar kantoor te kunnen! Thuis werken is leuk voor een paar weken, maar ik zou graag weer gewoon met mijn toffe collega's op kantoor zitten.

 

Om toch even serieus in te gaan op de maatregelen rondom het coronavirus. Wat is daar de impact op jou en de rest van ons supportteam?

Ik denk dat het voor iedereen een grote impact heeft, maar wel op verschillende manieren.

Voor mij is het heel belangrijk dat alles schoon en netjes blijft. Dat geeft voor mij een stukje rust.
Wat ik ook heel erg mis is het persoonlijke contact met mijn collega's. Niet iedereen vindt het erg om alleen thuis te werken, maar de valkuil is dat je jezelf volledig afsluit van de buitenwereld. Het is belangrijk dat je een stukje persoonlijk contact met elkaar houdt.
Wij hebben drie keer per dag een video-call met het hele team om een beetje luchtig en persoonlijk contact te houden iedere dag.

Voor het supportteam heeft het ook een grote impact op de werkdruk.
We zien dat er meer vragen dan normaal gesproken binnen komen, en dat het soms even stoeien is met het vinden van een goede indeling daarvoor. We proberen met een goede dagindeling ervoor te zorgen dat alle mogelijke kanalen (telefoon, chat en e-mail) aandacht krijgen.

Soms kan het zijn dat onze antwoordtijd langer is dan klanten van ons gewend zijn. Maar we blijven ons best doen om iedereen zo goed en snel mogelijk te helpen!

 

Welke case of klantenvraag is je het meest bijgebleven?

Wat ik altijd leuk vind is wanneer we klanten over de vloer hebben!
Een tijdje terug is één van onze langste klanten met pensioen gegaan en wilde hij graag even langs komen om ons te bedanken en om afscheid te nemen.

Omdat we zo veel mensen telefonisch of via de mail spreken is het altijd verfrissend om iemand een keer op bezoek te hebben!

 

Jij bent een whisky liefhebber. Hoe drink jij de perfecte whisky en heb je een top 5 qua merken/labels?

De perfecte whisky is voor mij een whisky met een sterke smokey-smaak. Ik drink whisky het liefst zonder ijs; op die manier hou je de echte sterke smaak erin.

Een top 5 heb ik (nog) niet. Ik probeer om zo weinig mogelijk hetzelfde merk te kiezen.
Op die manier hou je het fris, en is het meer een avontuur. Eén van mijn favorieten is toch wel een goede Glenlivet.

 

Bedankt Ricardo voor dit interview. Onze levens zien er momenteel allemaal anders uit, en dat zal nog langere tijd zo blijven. Heb je nog een laatste boodschap voor onze lezers?

Ik zou iedereen veel sterkte en een goede gezondheid willen wensen in deze moeilijke dagen! En dank aan alle zorgmedewerkers die nog harder dan normaal werken.

 

Cookies Wij maken gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om onze website te verbeteren. Informatie die wij opslaan zijn je IP-adres, surfgedrag en persoonsgegevens die worden ingevuld.Lees ons beleid