Privacy-kenner aan het woord

Privacy-kenner Marcus aan het woord

Veiligheid stond gedurende de hele maand februari centraal bij VIP Internet met vier weken lang elke week een blog. Het beschermen tegen spam en virussen, het gebruik van wachtwoorden, SSL-certificaten en DDoS-aanvallen passeerde de revue. En eigenlijk was de maand februari daarmee gevuld, maar het onderwerp ‘privacy’ mocht niet ontbreken in deze reeks. In deze extra blog wordt aandacht besteed aan privacy op het internet.

Definitie privacy

Systeembeheerder Marcus Meurs van VIP Internet vindt privacy een interessant onderwerp en heeft daardoor veel kennis hierover in huis. In deze blog lees je over mijn gesprek met Marcus. We praten over zijn bevindingen en hij geeft tips over privacy. Maar het lijkt mij, allereerst, belangrijk om duidelijk te hebben wat privacy precies is. De Van Dale omschrijft privacy als: “de persoonlijke vrijheid, het ongehinderd, alleen, in eigen kring of met een partner ergens kunnen vertoeven; gelegenheid om zich af te zonderen, om storende invloeden van de buitenwereld te ontgaan, een toestand waarin een mens er zeker van is dat zonder zijn toestemming zo weinig mogelijk andere mensen zich op zijn terrein zullen begeven.”

Anonimiteit

Ik heb het met Marcus over deze definitie, waaraan hij gelijk toevoegt dat privacy niet verward moet worden met anonimiteit, en vooral in combinatie met het internet. Het internet is namelijk nooit bedacht op anonimiteit. Privacy staat in verband met gebruikersgemak. Wanneer je meer privacy wilt, zal je ook moeten inleveren op gebruikersgemak.

Ik vraag aan Marcus of hij hier een voorbeeld bij kan geven. “Ja zeker, Google biedt je bijvoorbeeld de mogelijkheid om in kaart te brengen waar je allemaal bent geweest, hebt gelopen, etc. Stel, ik verlies mijn portemonnee. Via deze mogelijkheid van Google kan ik eenvoudig achterhalen waar ik allemaal gelopen heb, en vergroot het de kans dat ik mijn portemonnee terugvind. Enerzijds biedt dit mij gemak, maar anderzijds geef ik daarmee wel een bedrijf de vrijheid om mij te volgen. Maar, het blijft je eigen keuze om op je telefoon te kiezen voor de functie ‘locatie’, en jij zelf dus de mogelijkheid geeft om je te laten volgen.”

Commerciële aspect

Ik begin daarna over het commerciële aspect van privacy op Internet. Je zoekgedrag wordt gevolgd en bedrijven hebben daar inzicht in. Ze weten welke zoekwoorden jij gebruikt om bij een product uit te komen en zij gebruiken dat weer om daarmee hun producten aan de man te brengen. En ook hier, geeft Marcus aan, zitten twee kanten aan. Enerzijds is het makkelijk en verhoogt het de kwaliteit van jouw zoekresultaten. Je krijgt wat je zoekt. Maar soms zoek je meerdere malen naar iets waar je niet mee geconfronteerd wilt worden als het bij een volgende zoekopdracht, over iets totaal anders, weer verschijnt. En dit terwijl er iemand op je scherm meekijkt.

Maar dat is nog niet het ergste van het zoekgedrag, vindt Marcus. Er is een experiment geweest naar gepersonaliseerd zoekgedrag. Hierin werden drie personen, op drie verschillende plekken, gevraagd om een zoekopdracht naar het land Egypte te doen. Zij waren alle drie niet ingelogd bij Google. Bij de eerste persoon kwamen er zoekresultaten met reisgerelateerde informatie. Bij de tweede persoon kwam er informatie over de politieke toestand van Egypte en bij de derde persoon kwam er informatie over Egypte zelf en haar geschiedenis. Uit dit experiment blijkt dat de zoekresultaten puur gebaseerd zijn op je locatie en ook vooral op de zoekopdrachten die op die locatie eerder zijn uitgevoerd. Dit komt de objectiviteit van het internet niet ten goede en je creëert als het ware een bubbel om mensen heen. Dat Google weet waarna je hebt gezocht is tot daar aan toe, maar dat het invloed heeft op je toekomstige zoekresultaten is verre van ideaal.

Bewustwording

We praten verder en komen terecht bij de bewustwording van personen op het internet. Marcus springt hierop in door aan te geven dat e-mail per definitie niet privé is. “Je kunt een e-mail vergelijken met een ansichtkaart; het is een kaartje zonder envelop en iedereen kan het lezen. Een e-mail is een leesbare niet-versleutelde tekst op het internet. Dat is ook de reden dat VIP geen wachtwoorden per e-mail verstuurd. Hiermee proberen wij de privacy van onze klanten te waarborgen. Dit geldt trouwens ook voor alle notities die worden gemaakt met persoonsgegevens. Deze verdwijnen niet zomaar in de papierbak, maar worden stuk voor stuk versnipperd.”

E-mails

Om nog even door te gaan over de e-mails; soms moet je echt iets persoonlijks versturen via de mail. Woont een familielid bijvoorbeeld op een ander continent, waardoor je genoodzaakt bent om contact soms via de mail te laten verlopen, dan zijn er meerdere tools om dit ook daadwerkelijk privé te houden. Zo heb je bijvoorbeeld PGP, wat staat voor ‘Pretty Good Privacy’. Dit is een protocol dat je kunt toevoegen aan je mailprogramma. Dit PGP zorgt ervoor dat jij en de ontvanger gezamenlijk een sleutel uitwisselen. Je kunt de gegevens dan pas openen wanneer je deze sleutel invoert. Dit kun je ook toepassen op je sms-verkeer als je Android gebruikt. Meer informatie hierover kun je bij onze Servicedesk opvragen.

Tips

Dit alles heeft te maken met het zorgvuldig omgaan van je identiteit. Marcus geeft daarover enkele tips, namelijk:

  • Stuur niet zomaar je identiteitsbewijs op. En als je dit wel doet, gebruik dan de app van de rijksoverheid, waarmee jouw identiteitsbewijs moeilijker misbruikt kan worden. Op deze website lees je meer over de app: http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2014/11/04/kopieid-app-maakt-misbruik-met-kopie-identiteitsbewijs-moeilijker.html
  • Wanneer je niet zorgvuldig omgaat met je identiteit, loop je het risico dat mensen er misbruik van maken. Zo komt iemand bijvoorbeeld in het bezit van een afschrift van jou en kan daarmee abonnementen afsluiten op jouw naam. Wees je bewust van wat je weggooit en wie daar toegang tot kan hebben.
  • Wees tevens voorzichtig met gevoelige informatie opslaan op een publiekstoegankelijke server. Dit is namelijk makkelijk zichtbaar voor anderen.

“De tijd van privacy is voorbij”

Als afsluitende vraag, legde ik de volgende quote aan Marcus voor: “De tijd van privacy is voorbij”. Zijn reactie daarop is dat dat in principe niet waar is, maar dat je gebruikersgemak moet inleveren om meer privacy te hebben.

Ook grote bedrijven zijn meer en meer bezig met deze onderwerpen. Je ziet dat grote instanties proberen de communicatie van haar gebruikers te versleutelen. Deze bedrijven willen daarmee bereiken dat de overheid niet meer bij hen kan aankloppen voor informatie over bepaalde gesprekken tussen personen. Om tot die informatie te komen zal de overheid daadwerkelijk bij desbetreffend persoon aan moeten kloppen. Deze instanties willen deze verantwoordelijkheid niet meer dragen. Dit is een goede ontwikkeling, vindt Marcus.

Hiermee eindigen we deze blog over privacy en de maand over veiligheid. Mocht je na het lezen van deze blog nog vragen hebben, neem dan contact met ons op. We staan je hierover graag te woord.

Albert Popken - Accountmanager Als Accountmanager en Marketeer weet Albert de vertaalslag te maken tussen Sales & Marketing.

Reageer op dit artikel