Online werken in 2020

#Tips #Informatief

Door Albert | 20-03-2020

Deel dit bericht

De do’s en dont’s

 

Je kunt zeggen dat het eerste internet in 1969 werd gelanceerd. Dat was een verbinding tussen twee computers op afstand. Daarna heeft deze vorm van communicatie zich razendsnel ontwikkeld. Het ‘vrije’ internet, zoals we dit nu kennen, is relatief jong.

Internet is inmiddels onmisbaar in ons dagelijkse leven. Op zakelijk gebied maar ook privé is het ondenkbaar om voor lange tijd geen internettoegang te hebben. In 2017 had 98% van alle huishoudens toegang tot het internet thuis (bron; https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/05/nederland-koploper-in-europa-met-internettoegang).

 

Het is duidelijk dat wij internet gebruiken en online aanwezig. De meest simpele manier is het bezoeken van bestaande websites voor informatie. Er zijn steeds meer maatregelen genomen om het online landschap veiliger te maken. Toch brengt online werken in 2020 steeds meer risico’s met zich mee. Hieronder geven we enkele do’s en dont’s om alle risico’s voor jou te beperken.

 

Browsen in 2020

Er zijn momenteel 1.7 miljard websites online. Door het grote aantal is het controleren van iedere website onmogelijk. Daarnaast is internet wereldwijd, welke land- of staatsgrenzen hanteer je dan qua beleid en wetgeving per website? Omdat het opzetten van een website zo makkelijk is geworden neemt het misbruik hiervan ook toe. Criminelen gebruiken slimme manieren om jouw gevoelige informatie buit te maken. Wees je daarom bewust van deze 3 zaken:

  1. Do;. Controleer altijd of een website een veilige verbinding heeft. Contact- en bestelformulieren op websites zijn, zonder de juiste updates en beveiliging, gevoelig voor hacks. Bij het verzenden van jouw informatie kunnen de gegevens dan worden opgevangen door een onbekende partij. Als het mogelijk is, kijk dan ook wanneer de website voor het laatst is bijgewerkt. Dit vind je vaak onderaan de pagina.
  2. Do; Controleer de URL in de adresbalk, zowel op spelling als waar je terechtkomt na het laden. Criminelen zijn slim genoeg om vergelijkbare adressen en andere extensies te gebruiken. Zo krijgen wij zelf regelmatig verzoeken voor domeinen als abnarmo.nl. Voor je het weet zit je op een gekopieerde website met kwade intenties.
  3. Don’t: Browse nooit op een onbeveiligde openbare WiFi-verbinding. Deze verbindingen zijn makkelijk te hacken of worden juist ingezet om data te stelen.
  4. Do: Zorg dat je jouw apparaat beveiligt met een firewall en virusscanner. En wees ook voorzichtig als je bijlages downloadt of als dit automatisch gebeurt. Een .zip of .exe bestand kan vol met malware zitten.

 

Mail in 2020

Mailverkeer is voor jou misschien belangrijker dan overig internetgebruik. Er zijn een paar simpele do’s en dont’s om ook hier veilig mee om te gaan.

  1. Don’t: open nooit bijlages of externe links van onbekende afzenders of mails met onbekende bestellingen.
  2. Don’t: open geen mails die melden dat je online account in gevaar is. Krijg je e-mail van een bank, waarin ze waarschuwen dat je account wordt misbruikt, en je ‘even moet inloggen’ via een link in de e-mail? Volg de instructies dan nooit op. Dit is een bekende vorm van internetcriminaliteit. Bel je bank of ga langs als je misbruik vermoedt.
  3. Do: gebruik een beveiligde verbinding voor je mailverkeer. Gebruik altijd een (gratis) SSL bij mail op je eigen domeinnaam. Zorg daarna dat je het juiste poortnummer (verbinding over SSL) instelt in je mailprogramma.

 

Chat en Social Media

De chat en Social Media zijn handige tools om snel een bericht te delen. Alles staat zwart op wit en communicatie is achteraf terug te lezen. Chatten met een medewerker van een webshop is makkelijk en laagdrempelig om snel antwoord te krijgen. Social Media en programma’s als Slack bieden opties om informatie met klanten, collega’s en vrienden te delen. Er gelden hiervoor ook een aantal do’s en dont’s.

 

  1. Do: wees voorzichtig met waar je een gevoelig bericht of document deelt. De meeste chatprogramma’s hebben meerdere kanalen en groepen. Ben je er bewust van wie (of welke groep) deel uitmaakt van het kanaal waarin je informatie deelt.
  2. Don’t: de chatfunctie op websites wordt steeds vaker ingezet. Deel nooit een wachtwoord of je creditcardgegevens via de chat. Je weet nooit wie er aan de andere kant meekijkt.
  3. Don’t: gebruik vooral op zakelijk gebied niet teveel verschillende programma’s om informatie te delen. Vergeet ook niet om ongebruikte accounts te verwijderen. Bestanden worden in de Cloud opgeslagen en jarenlang bewaard. Ook als het account niet meer actief wordt gebruikt kan een datalek of hack ernstige gevolgen hebben.
  4. Do: controleer je Social Media accounts op persoonlijke informatie. Heb je bij je registratie 5 jaar geleden per ongeluk je adres of telefoonnummer gedeeld? Dan is het verstandig dat te verwijderen. Vooral bij privégebruik kan Social Media meer informatie blootgeven dan wenselijk is.

 

Cookies Wij maken gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om onze website te verbeteren. Informatie die wij opslaan zijn je IP-adres, surfgedrag en persoonsgegevens die worden ingevuld.Lees ons beleid