Herken neppe webshops

#Informatief #Tips

Door Albert | 29-05-2020

Deel dit bericht

Naar schatting van de consumentenbond is 1 op de 5 webshops in Nederland onbetrouwbaar. Dat aantal is schrikbarend hoog. Deze websites maken jaarlijks veel slachtoffers met oplichting. Toch zijn er diverse signalen om nepwebshops snel te herkennen.

Hoe kun jij ervoor zorgen dat je geen slachtoffer wordt van fraudeleuze websites? In dit artikel willen we een aantal alarmbellen zichtbaar maken. Dit zijn belangrijke aanwijzingen dat een website simpelweg onbetrouwbaar is.

 

Domeinnaam

De naam in de adresbalk zegt het meest over een website. Het registreren van een domein kent weinig eisen, het is dé manier om jezelf in het online landschap te laten zien. Een webshop is voor haar inkomsten afhankelijk van online verkeer en het online beeld van haar bezoekers. Deze ondernemers hechten dan ook veel waarde aan een pakkende en betrouwbare domeinnaam. Heeft de naam in de adresbalk niks te maken met de webshop of is het een naam die verdacht veel op een andere website lijkt? Dan gaan de eerste grote alarmbellen af.

Als een webshop gericht op kleding de domeinnaam zalondo.nl of wehkamp123.nl gebruikt, dan is de kans groot dat het een malafide website is.

 

Website beveiliging

We hebben al vaker blogs besteed aan SSL-beveiliging (zie bijvoorbeeld deze gratis variant). SSL-certificaten waren voorheen bekend om het groene slot in de adresbalk. Tegenwoordig is het slot grijs, met de mogelijkheid om websitegegevens te controleren. Een SSL-certificaat is geen garantie dat een website altijd veilig is. Het is wel een vereiste voor webshops en zorgt ervoor dat online informatie, zoals je persoonsgegevens of creditcardinformatie, versleuteld wordt verstuurd. Doe nooit zaken met een webshop zonder slot; dat betekent dat er geen SSL-certificaat is. De kans op een onbetrouwbare website is dan erg groot. Ingevulde gegevens worden namelijk niet versleuteld en alle verstuurde gegevens kunnen makkelijk worden onderschept door cybercriminelen.

Taalfouten

Bijna iedereen maakt wel eens een taalfout. Bij het snel communiceren van storingen op Twitter betrappen we onszelf achteraf sporadisch op schoonheidsfoutjes. Een website of webshop is echter een product dat maanden of in sommige gevallen jaren ontwikkeld wordt. Een professionele webshop hoort geen gehaast werk te zijn dat binnen enkele uren af is. Taalfouten, of vertaalfouten, op een website kunnen dan ook echt niet. Zie je een webshop die vreemd taalgebruik hanteert en boordevol fouten zit? Dan is het niet verstandig daar iets te bestellen.

 

Onrealistisch lage prijzen/korting

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook het geval. Webshops moeten winst maken om te overleven. Een actie of aanbieding is een leuke lokker voor traffic. Maar het achterliggende doel is vaak om andere producten met meer marge erbij te verkopen. Als een webshop zulke lage tarieven hanteert dat je zelf afvraagt hoe dat kan, dan is er vaak iets mis.

Dus kun je redelijkerwijs weten dat de prijs niet klopt, dan is er sprake van een prijsfout of een malafide webshop.

 

Google is your friend

Iedereen heeft een online vriend die altijd alles weet; Google is de standaardzoekmachine bij het merendeel van de internetgebruikers (bron: https://www.pure-im.nl/blog/marktaandelen-zoekmachines-q1-2019/). Bezoek je een onbekende webshop, Google dan eerst de naam. Je komt dan al snel reacties tegen. Is er helemaal niks te vinden over een webshop op Google? Dat zou in theorie onmogelijk moeten zijn. Stel je aankoop daarom even uit en doe verder onderzoek naar de verkoper. Je kunt Google ook gebruiken om snel reviews te vinden van vorige klanten.

 

Contactgegevens

Elke webshop heeft een manier nodig om te communiceren. Chat, e-mail of een telefoonnummer, er zijn diverse kanalen om met elkaar in contact te komen. Het online delen van deze contactinformatie is de enige manier voor een webshop om dit te bereiken. Naast een bestelproces is dit een minimale vereiste voor webshops. Kom jij de unieke verkoper tegen die geen contactgegevens communiceert? Dan is het advies om die website snel weg te klikken.

 

Toch opgelicht?

 Ben je helaas slachtoffer geworden van een malafide webshop? De kans dat je je geld terugkrijgt of aangekochte producten ontvangt is erg klein. Het is wel aan te raden om meteen aangifte te doen. Dit is de enige manier om echt actie te ondernemen en de cybercriminelen te stoppen. Je kunt via deze link direct aangifte doen bij de politie.

Cookies Wij maken gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om onze website te verbeteren. Informatie die wij opslaan zijn je IP-adres, surfgedrag en persoonsgegevens die worden ingevuld.Lees ons beleid