Multichannel marketing en conversieoptimalisatie

Multichannel marketing en conversieoptimalisatie

Gebruik jij meerdere kanalen om je product of dienst aan de klant te verkopen? Na het lezen van dit artikel weet je wat multichannel marketing is en hoe je dit kan inzetten om ervoor te zorgen dat je meer producten of diensten verkoopt.

Verschillende kanalen

Consumenten kunnen tijdens hun zoektocht verschillende kanalen gebruiken. Je kunt hierbij denken aan de zoekmachine (organisch en via advertenties), affiliates, sociale media (weblog) en direct (door de URL in te typen). Het totale online verkeer is op te splitsen in een aantal bronnen. Binnen Google Analytics zijn dit er drie:

  • Zoekmachines
  • Direct verkeer
  • Verwijzende sites

Multichannel marketing betekent meerdere kanalen tegelijk inzetten om de klant één en dezelfde boodschap te sturen. Denk bijvoorbeeld aan een marketingcampagne die tegelijkertijd op radio, tv, website en Facebook wordt gevoerd. Het gaat bij multichannel marketing vooral om het samenbrengen van meerdere kanalen zodat je een groter effect kan creëren dan alle kanalen afzonderlijk. Alles zetten op één kanaal is niet meer effectief; het gaat juist om het samenspel.
De reden is dat je aanwezig wilt zijn, interactie wilt met de klant en – niet geheel onbelangrijk – je wilt conversies behalen. Je wilt graag zichtbaar zijn voor de klant, maar ook interactie aanbieden; je wilt contact met de klant maar de klant moet ook in staat zijn contact te zoeken met jou.

Het voordeel hiervan, is de toenemende mogelijkheid tot interactie met de klant. Wanneer je veel in contact bent met je klant, vergroot je de promotie van jouw producten en diensten en dus indirect ook de verkopen. Daarnaast vergroot je de verkooppotentie en dus je omzet, omdat je producten en diensten via meerdere kanalen kunt vertonen.

Multichannel marketing en conversieoptimalisatie

Het uiteindelijke doel van een bezoeker is dat er wordt voldaan aan zijn of haar behoefte. In de praktijk komt dit vaak neer op het invullen van een formulier of het doen van een aankoop. Vaak ligt in trajecten voor conversieoptimalisatie de nadruk op deze daadwerkelijke conversiepagina’s, maar voorafgaand aan de aankoop doorloopt een consument een zogenoemd aankoopproces.En als bedrijf wil je aanwezig zijn in dit gehele proces. Met deze aanwezigheid kun je al eerder in het aankoopproces veranderingen aanbrengen, zodat klanten eerder bereid zijn om tot aankoop over te gaan.
Om het aankoopproces in kaart te brengen, wordt het AIDA-model (Strong, 1925) gebruikt. Dit model beschrijft de fasen in het aankoopproces en bestaat uit vier fasen:

Multichannel marketing en conversieoptimalisatie
Fase 1: attention
In de bewustwordingsfase heeft de klant het besluit genomen een nieuw product te kopen. Er worden zoekopdrachten gedaan in de trant van bijvoorbeeld ‘hostingpakket kopen’, ‘hostingpakket’ of ‘ik wil een hostingpakket’. Het zoekgedrag is op dit moment van oriënterende aard en het is belangrijk om in deze fase de klant kennis te laten maken met je bedrijf en je product. Deze zoekopdrachten vinden veelal plaats via zoekmachines. Je kunt hier als bedrijf op inspelen door gebruik te maken van SEO, adverteren in de zoekmachines (Adwords) en met name het adverteren met banners via display-advertising.

Fase 2: interest
In de tweede fase is er al interesse gewekt voor een bepaalde keuze. De bezoeker is op zoek naar informatie over het product. Dit betekent dat er in deze fase vergelijkingssites (affiliates) worden gebruikt of blogs om meningen en ervaringen van andere consumenten te horen.

Fase 3: desire
In de derde fase gaat de consument gericht op zoek naar het gewenste product. Hier is de keuze voor een merk vaak al gemaakt. Als bedrijf wil je in deze fase gevonden worden door de klant en kun je gebruik maken van een duidelijke en aantrekkelijke boodschap in je advertenties. Dit betekent dat je voornamelijk je unieke voordelen moet benoemen voor de klant. In deze fase kun je inzetten op Adwords-campagnes, waarbij een specifieke advertentie passend bij het product en een uniek voordeel zorgen voor het beste resultaat.

Fase 4: action
De aanschaf gebeurt in de vierde fase, wat betekent dat het zoekgedrag toegespitst is op de aankoop. Wederom zijn campagnes in zoekmachines erg effectief, maar ook via e-mail, prijsvergelijkingssites en direct verkeer worden veel conversies gerealiseerd.
Het is niet specifiek te benoemen welk kanaal wanneer gebruikt wordt. Het is daarom erg belangrijk dat je aanwezig bent en gevonden wordt in alle vier de fasen van het aankoopproces.

Er moet bij dit gehele proces in het achterhoofd worden gehouden dat je nooit klaar bent met meten. Gegevens moeten blijvend worden gevolgd en geanalyseerd, ook nadat de conversie heeft plaatsgevonden. In het volgende blogartikel lees je nuttige tips om je conversie te optimaliseren. Mocht je over multichannelmarketing nog vragen hebben, dan kun je die uiteraard altijd stellen!

Robert-Jan
Robert-Jan - Marketing manager Robert-Jan is bij VIP verantwoordelijk voor de online marketing en de sales. Hij kan hier perfect zijn passies techniek en strategie mee uitoefenen.

Reageer op dit artikel