Mobile usability

Webshop usability

Zoals je mogelijk inmiddels wel hebt meegekregen staat de maand mei bij VIP Internet in het teken van usability. Aan de hand van blogartikelen proberen we je te informeren over het belang van usability en de verschillende vormen ervan. Vorige week is webshop usability onder de loep genomen, dit artikel zal de aandacht vestigen op mobile usability.

Allereerst nog eventjes kort wat usability precies is. Het wordt vaak gedefinieerd als gebruikersvriendelijkheid. Dit is een vrije nauwe definitie dus om je een iets beter beeld te geven kun je usability het beste omschrijven  als de ervaring die een gebruiker heeft bij je website of webshop. Het is uiteraard de kunst om ervoor te zorgen dat deze ervaring goed is.

De reden dat wij in dit artikel aandacht besteden aan mobile usability is om het simpele feit dat mensen steeds meer tijd doorbrengen op mobiele apparaten dan op een desktop, wat in onderstaand figuur inzichtelijk is gemaakt.

 

Grafiek mobile usability

 

 

 

 

 

 

 

Naast het feit dat er een grote verschuiving heeft plaatsgevonden en nog steeds plaatsvindt van desktop naar mobiel, is er nog een belangrijk aandachtspunt. Namelijk, een kleiner beeldscherm moet meer getest worden omdat er meer kansen zijn om fouten te maken. Dit komt omdat er meer functionaliteiten in een kleiner design worden aangeboden. Het is daarom zaak om een slim ontwerp te hebben en meer aandacht te besteden aan gebruiksvriendelijkheid.

Mobile usability testing

Er zijn verschillende manieren om de usability van je mobiele website te testen. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen een testopstelling in lab met extra camera op te bouwen. Zo’n opstelling registreert elke handeling op het apparaat. De testleider zit naast de gebruiker en kijkt mee op een eigen beeldscherm en observeert het gedrag.

Daarnaast bestaat er ook een testsessie op een mobiele telefoon, met bijvoorbeeld een UX recorder. Deze tool neemt het scherm van de mobiele telefoon op tijdens de testsessie. Hierbij worden touches en swipes zichtbaar gemaakt voor de testleider. Op deze manier krijg je inzicht in het gebruik van je mobiele website.

Google tool

Google beschikt over ‘Webmaster Tools’, waar zij onlangs met ‘Mobile Usability’ een nieuwe functionaliteit aan hebben toegevoegd. Met deze tool wordt nu direct zichtbaar welke problemen er zijn met de weergave van een website op mobiele apparatuur. Alle mogelijke problemen worden gerangschikt in een overzichtelijk rapport, zodat in één oogopslag duidelijk wordt wat de mobiele verbeterpunten van je website zijn. Enkele fouten die veel voorkomen zijn lettertypen die moeilijk leesbaar zijn, ontbrekende viewport metatags voor mobiele pagina’s, hyperlinks en knoppen die te dichtbij elkaar staan. Maar ook inhoud die niet geschaald is naar de viewports met een vaste breedte. Viewports zorgen ervoor dat je pagina mee schaalt met je mobiele apparaat.

In dit blogartikel heb je kunnen lezen over mobile usability, waarbij in het bijzonder aandacht is besteed aan het belang van een goede website voor mobiele apparaten. Tevens ook aan mobile usability testing en de onlangs geïntroduceerde tool van Google om mobile usability rapporten inzichtelijk te maken. Mocht je over mobile usability nog vragen hebben, dan staan wij altijd voor je klaar om je vragen te beantwoorden.

Gerelateerde artikelen:

Albert Popken - Popken

Reageer op dit artikel