Is jouw website al mobielvriendelijk?

Mobiel internet is de afgelopen jaren ontzettend populair geworden. Ook online aankopen op mobiele apparaten stijgen. Veel websites zijn echter nog niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik. Het gevaar hierbij is dat mobiele bezoekers je website snel weer verlaten. Dit komt niet ten goede van je Google-ranking of je conversie. Is je website nog niet mobile-proof? Hieronder bespreken we de opties om een website mobielvriendelijk maken.

Waarom mobiel?

In dit artikel wordt de ontwikkeling op het gebied van mobiel internet en mobiele aankopen besproken. De verwachting is dat het mobiele gebruik verder toeneemt, terwijl het gebruik van vast internet afneemt. Het is nu belangrijker dan ooit dat om nagedacht te hebben over een strategie voor je mobiele website. Je hebt namelijk een aantal opties om op deze trend in te spelen:

  1. Niets doen
  2. Mobiele website
  3. Responsive website
  4. Eigen app

1. Niets doen

Je kunt ervoor kiezen om je website niet te optimaliseren voor mobiel internet. Mogelijk heb je een website waarmee je niet afhankelijk bent van online aankopen of nieuwe bezoekers. Gebruiken vooral bestaande of terugkerende klanten je website? Dan is deze strategie een optie. Het is verre van optimaal voor de klantbeleving, maar het kost je geen tijd, geld en moeite.

2. Mobiele website

Het klinkt logisch; een mobiele website is ontwikkeld voor mobiele weergaven. De techniek vergt echter verdere toelichting. Er wordt gebruik gemaakt van een tweede website, die afwijkt van je bestaande website. Dit soort websites zijn vaak te benaderen via een subdomein als m.(domeinnaam).nl. Een groot nadeel is dat het een losstaande website is en apart beheerd wordt. Het is ook nodig om je content op twee websites bij te houden. Tot slot is het een ander domein dat je klant zal moeten onthouden. De trend is juist dat steeds meer bedrijven kiezen voor de focus op één sterk domein met een goede Google ranking. Er zijn ook voordelen aan deze optie. Het grootste voordeel is dat je je bestaande website niet hoeft aan te passen.

3. Responsive website

Een responsive website is een websitevorm die zich automatisch aanpast aan het scherm waarop het wordt weergegeven. Niet alleen de opmaak, ook de inhoud past zich automatisch aan op het getoonde scherm. Je beheert in dit geval één website, die geschikt is voor alle apparaten.
Binnen responsive websites is er ook nog het onderscheid tussen een adaptive responsive website. Een mooie term die ingewikkeld klinkt. Kort gezegd wordt er gebruik gemaakt van een techniek die naar alle gebruikersomstandigheden kijkt. Zit je bijvoorbeeld in de auto en heb je opeens 3G in plaats van 4G? Dan wordt er een script gebruikt dat de content en lay-out van de website direct optimaliseert. Je internetsnelheid heeft daardoor geen impact op de laadtijd van de pagina’s. Dit heeft een positief effect op de bouncerate.

4. Eigen app

Je kunt er ook voor kiezen je eigen app te (laten) ontwikkelen. In plaats van je website mobile-proof te maken gebruiken je klanten in dit geval een app. Gemiddeld worden er echter slechts 5 apps per telefoon gebruikt. De vraag naar een aparte app voor diverse websites is dus laag. Daarnaast moet je zelf je app regelmatig bijwerken en verbeteren. Tenzij je een unieke dienst of klantengroep hebt, is het vaak niet de moeite waard om hier tijd en geld in te investeren. Voor de volledigheid wordt deze optie toch benoemd.

Albert Popken - Marketeer & Accountmanager Als Accountmanager en Marketeer weet Albert de vertaalslag te maken tussen Sales & Marketing.

Reageer op dit artikel