Internationale SEO

Content&SEO

In de afgelopen drie weken hebben we wekelijks een blogartikel geplaatst. Verschillende onderwerpen kwamen aan bod, onder andere de basis van SEO, het nut van SEO en de relatie tussen content en SEO.

Een ander belangrijk onderwerp is internationale SEO. De wereld wordt tegenwoordig ook wel een ‘global village’ genoemd. De landgrenzen vervagen en ook SEO blijft niet beperkt tot je eigen land. Wanneer je ervoor kiest om je internationaal te oriënteren met je SEO-strategie, zijn er enkele belangrijke punten waar je op moet letten. In dit blog lichten wij deze punten nader toe.

Taal

Wanneer je je als Nederlands bedrijf bijvoorbeeld ook gaat richten op de Duitse markt, is het aan te raden om een website te hebben die volledig in het Duits is. Dit is belangrijk om twee redenen. De eerste reden is gerelateerd aan de vindbaarheid. Wanneer een Fransman bijvoorbeeld op zoek is naar een stokbrood, zal hij zoeken naar ‘baguette’ en uiteraard niet naar stokbrood. De tweede reden is dat mensen meer open blijken te staan voor een website of webshop in hun eigen taal.

Zoekmachine

Het lijkt heel vanzelfsprekend dat Google de belangrijkste zoekmachine is om je op te richten. Wanneer je je op Nederland richt is dit zeker waar, want Google heeft in Nederland een marktaandeel van 96 procent. Dit geldt echter niet voor de hele wereld. Wist je bijvoorbeeld dat Google in China geblokkeerd is? En dat daar de leidende zoekmachine Baidu heet? Dit zijn wel essentiële zaken die je moet weten wanneer je je met je SEO op China gaat richten. Zo ziet de Engelstalige populatie van Hong Kong Google als belangrijkste zoekmachine, maar de Chinees sprekende populatie maakt gebruikt van Yahoo.

Naast zoekmachines spelen Social Media kanalen ook een steeds grotere rol in je SEO-strategie. In Nederland wordt vooral gebruik gemaakt van Twitter, Facebook en LinkedIn. Maar in Rusland wordt veel meer gebruik gemaakt van Vkontakte. En wanneer je een Duits iemand op LinkedIn zoekt is de kans groot dat je hem/ haar niet vindt. In Duitsland maken ze namelijk veel gebruik van XING. Het is belangrijk om dit in je achterhoofd te houden bij een internationale SEO-strategie.

Domeinnaam en hosting

Wanneer je zou kiezen voor de makkelijkste weg, dan zou je waarschijnlijk kiezen om één website te managen in plaats van tien. Dit is helaas niet de meest effectieve manier wanneer je internationale SEO wilt toepassen. Het is namelijk aan te raden om meerdere websites te hebben. Het is daarbij beter om de eigen landextensie te gebruiken voor je site. Dus bijvoorbeeld www.vip.be in plaats van www.vip.com/be of be.vip.com. Vooral op de lange termijn is een eigen landextensie de beste aanpak.

Ook wat betreft hosting is het aan te raden om te kiezen voor lokale hosting. Google houdt er namelijk niet van als bijvoorbeeld een Spaanse site een Nederlands IP-adres heeft. Een van de belangrijkste elementen die een rol speelt bij de lokale hosting is de laadtijd van je website. Wanneer je lokaal host, zal je laadtijd in de meeste gevallen korter zijn.

Linkbuilding

In een eerder artikel hebben we linkbuilding al kort aangehaald. Hierin gaven we aan dat kwalitatieve inkomende links cruciaal zijn voor een goede ranking binnen zoekmachines. Bij een linkstrategie telt kwaliteit boven kwantiteit. Linkbuilding is ook belangrijk wanneer je een nieuwe website hebt voor bijvoorbeeld je Duitse doelgroep. Wanneer je je hier in gaat verdiepen, zul je waarschijnlijk merken dat in elk land andere normen en waarden gelden. Naar elkaar linken is in het ene land veel vanzelfsprekender dan in het andere land. Een algemene tip is dan ook om je goed in te lezen over het land waar je je op gaat richten.

Savvii in Duitsland

Ons collega bedrijf Savvii richt zich op WordPress Hosting, waarbij zij uitblinken in snelheid, veiligheid en gemak. Savvii is een jong bedrijf dat zich sinds kort – naast de Nederlandse markt – ook richt op de Duitse markt. Zij hebben ervoor gekozen om hiervoor een nieuwe site te maken, die volledig in het Duits is. Ook hebben zij voor deze website een Duitse domeinextensie gekozen. Daarnaast hosten zij hun site Duitse site ook lokaal, wat op het gebied van SEO zeer aan te raden is.

Kortom, wanneer je je SEO ook internationaal wilt aanpakken, zullen de in dit artikel genoemde zaken je de goede richting op duwen.

Mocht je na aanleiding van dit artikel nog vragen hebben, dan kan je uiteraard contact met ons opnemen via één van de 7 contactmogelijkheden van VIP.

Albert Popken - Accountmanager Als Accountmanager en Marketeer weet Albert de vertaalslag te maken tussen Sales & Marketing.

Reageer op dit artikel