Identiteitsfraude

#Informatief

Door Albert | 16-03-2020

Deel dit bericht

Alles wat je moet weten

 

Krijg je ongevraagd facturen op jouw naam van onbekende bestellingen? Komen er vreemde aanmaningen in je brievenbus? Dan is er mogelijk sprake van identiteitsfraude. Dit is een misdrijf waarbij jouw persoonsgegevens worden misbruikt.

 

Hoe ontstaat dit?

Identiteitsfraude ontstaat als iemand jouw persoonlijke informatie in zijn bezit heeft en daar misbruik van maakt. Dit wordt gebruikt voor abonnementen of bestellingen waar je zelf geen toestemming voor hebt gegeven. Het stelen van een identiteit kan het slachtoffer veel geld kosten en stress opleveren.

Hoe kan het dat je gegevens misbruikt worden? Er zijn risico’s waar je invloed op hebt, maar soms kun je er zelf helemaal niks aan doen. Een datalek bij een bedrijf of instelling kan ervoor zorgen dat jouw gegevens op straat komen. Helaas blijkt vaak dat een datalek, en de gevolgen ervan, niet duidelijk genoeg worden gecommuniceerd aan de betrokken personen.

 

Hoe kun je het voorkomen?

Deze vorm van fraude kun je nooit helemaal voorkomen, het is wel mogelijk de risico’s zoveel mogelijk te beperken. Met onderstaande tips krijg je meer grip op je online gegevens en maak je het criminelen een stuk moeilijker.

  1. Deel alleen een kopie van je ID-bewijs (rijbewijs, paspoort of identiteitskaart) als het strikt noodzakelijk is. Denk dan bij het openen van een rekening bij een bank.  Deel nooit zomaar je ID-bewijs bij de aankoop van een ticket, aan een webshop of elke vorm van online verkoop.
  2. Sla een kopie van je ID-bewijs alleen op in een beveiligde (Cloud)omgeving en niet op USB-sticks of per ongeluk op openbare computers.
  3. Maak je gebruik van openbare computers of netwerken, wees dan heel voorzichtig met wat je downloadt, uploadt en waar je inlogt. Zorg dat je altijd volledig uitlogt uit persoonlijke accounts (denk aan Gmail, Office365, Dropbox, etc.). Beveilig alle apparaten in je eigen privé-netwerk.
  4. Gebruik een vorm van wachtwoordmanagement. Het wordt door ons aangeraden een wachtwoordmanager te gebruiken maar dat is niet noodzakelijk. Het is wel cruciaal dat je unieke en complexe wachtwoorden gebruikt (cijfers, hoofdletters, symbolen). De wachtwoordmanager van Gmail adviseert je proactief over gelekte en hergebruikte wachtwoorden. Log in op https://passwords.google.com/ en doe de wachtwoord check.
  5. Controleer regelmatig afschrijvingen en facturen die je ontvangt. Vroeger ontving je regelmatig een fysiek afschrift, tegenwoordig gaat het digitaal. Bekijk daarom ook eens je creditcardrekening en controleer of je elke transactie kunt plaatsen.

 

Naast bovenstaande tips is bewustwording het belangrijkste. Wees je er bewust van waar je gevoelige gegevens invult of bewaart. Wees je er bewust van dat een datalek ook bij elk bedrijf waar je zaken mee doet kan ontstaan. Wil je persoonsgegevens laten verwijderen, dan kun je een verzoek indienen. Het bedrijf is dan verplicht je gegevens te verwijderen of te anonimiseren.

 

Wat moet je doen bij misbruik?

Als je slachtoffer bent of vermoedt dat er sprake is van fraude, dan is het aan jou om actie te ondernemen.

Blokkeer je bankpas of creditcard. Verzamel zoveel mogelijk bewijs bij het bedrijf waar je identiteit gebruikt is. Communiceer ook duidelijk naar deze bedrijven en eventueel incassobureaus wat er speelt.

Een officieel stappenplan van de Rijksoverheid vind je hier.

Elk jaar worden er meer dan honderdduizend melding van identiteitsfraude gedaan (zie bron). Criminelen stoppen niet vanzelf waardoor de financiële schade flink kan oplopen. Zit zelf dus niet stil en handel direct bij een vermoeden van fraude.

Cookies Wij maken gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om onze website te verbeteren. Informatie die wij opslaan zijn je IP-adres, surfgedrag en persoonsgegevens die worden ingevuld.Lees ons beleid