Hoe werkt SEA?

Zoekmachinemarketing kent 2 vormen; SEO en SEA. In ons eerder blogs werd de basis en tips voor het toepassen van SEO besproken. Dit artikel gaat dieper in op wat SEA betekent en hoe het gebruikt wordt. De term staat voor Search Engine Advertising en betekent simpel gezegd het adverteren bij zoekmachines. Het succesvol uitvoeren van een advertentiecampagne is iets minder simpel. Toch kan het investeren in een campagne een positief rendement voor je bedrijf opleveren.

Hoe werkt SEA

Search Engine Advertising zijn alle betaalde meldingen die in een zoekopdracht worden weergegeven. Je beheert de advertentiecampagnes via Google Adwords. Bij een campagne denk je mogelijk aan de bekende plek; de bovenste en onderste zoekopdrachten bij Google. Dit is niet de enige vorm van adverteren. Zo zie je ook steeds vaker gesponsorde afbeeldingen en video’s. Wist je dat banners op websites met afbeeldingen en links naar recent gezochte opdrachten deel uitmaken van SEA? Hieronder vermeld ik alle mogelijke campagnes.

Zoek-advertenties

Dit zijn de bekende gesponsorde links bij de resultaten van Google. Ze zijn makkelijk herkenbaar en bevatten vaak een salespitch als omschrijving. Deze links worden ook door de meeste mensen ontweken. Slechts 10% van alle zoekers verkiest een advertentie boven de organische resultaten.
Je kunt de voorkeuren voor je zoek-advertentie volledig beheren in Adwords. Zo bepaal je zelf het budget en bij welke demografische doelgroep de link wordt getoond. Ondanks de relatief lage klik-ratio is dit een perfecte manier om meer gericht verkeer naar je website te genereren.

Display-advertenties

De meeste banners die op een websites staan zijn dynamisch en worden via Adwords beheerd. Als je bepaalde zoekopdrachten gebruikt, of websites bezoekt, worden er cookies op je computer opgeslagen. Deze cookies worden gebruikt om op andere websites relevante advertenties te tonen. Je herkent het vast: je hebt eerder vandaag een website met laptops bezocht en opeens zie je op elke website een banner over laptops en tablets. Dit is een slimme manier van marketing. Ondanks dat iemand je website heeft verlaten, blijven je producten of diensten onder de aandacht.

Shopping-advertenties

Bij Google is er naast de standaard zoekopdrachten een apart tabblad met shoppingresultaten. Dit onderdeel is bedoeld voor gebruikers die meteen een overzicht van diverse aanbieders zoekt. De resultaten van dit onderdeel kunnen ook bij de reguliere zoekresultaten getoond worden. Deze vorm van adverteren is vooral interessant voor webshops waarbij prijs of bepaalde specificaties belangrijk zijn.

Video-advertenties

Dit is wellicht een minder vanzelfsprekende vorm van SEA maar wel ontzettend krachtig. Het is mogelijk om op YouTube of andere Google partners je advertentie in videovorm te tonen. Een foto zegt meer dan duizend worden. Met deze redenatie zegt een video dan een miljoen woorden.

Universele app-advertenties

Het is mogelijk zoek- display- en video-advertenties in te zetten om jouw app te promoten. Deze vorm van adverteren is alleen interessant als je een eigen app hebt ontwikkeld en onder de aandacht wilt brengen.

Albert Popken - Marketeer & Accountmanager Als Accountmanager en Marketeer weet Albert de vertaalslag te maken tussen Sales & Marketing.

Reageer op dit artikel