Het nut van SEO

Het nut van SEO

SEO, ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie, is belangrijk als het gaat om de vindbaarheid van je website. Maar wat is nu eigenlijk de waarde van SEO? Na het lezen van dit blogartikel weet je waarom je je als eigenaar van een website moet focussen op zoekmachine optimalisatie.

Als eigenaar van een website kun je een hele mooie website maken of laten maken, maar zonder bezoekers heb je weinig aan je website. Zoekmachine optimalisatie, oftewel SEO, is de perfecte manier om deze bezoekers naar je website te krijgen. Als mensen zoeken in een zoekmachine naar zoekwoorden gerelateerd aan jouw website en jouw site staat hoog in de resultaten, dan wordt je site zichtbaar voor vele potentiële bezoekers. Wie wil dit nou niet?

Focus niet alleen op SEO

Niet alleen met SEO kun je potentiële bezoekers bereiken, maar ook met Google Adwords. Veel bedrijven die nog weinig aan SEO hebben gedaan neigen er naar om in te zetten op SEA (Search Engine Advertising). Dit doen zij omdat je met Google Adwords makkelijker en sneller de prestaties van je campagne kunt meten. Je kunt namelijk heel makkelijk zien wat je kosten en conversies zijn. Wat SEO juist de laatste jaren zo populair maakt is dat de vermelding in organische zoekresultaten gratis is.

Het nadeel voor Google is dat dit hen geen geld oplevert, wat de betaalde advertenties uiteraard wel doen. Je ziet dus ook dat er steeds meer betaalde zoekresultaten bovenaan de pagina komen en dat er vaak nog maar twee onbetaalde zoekresultaten zichtbaar zijn boven de ‘vouw’ van de pagina. Het is daarom dus verstandig om je niet alleen te focussen op SEO. Kortom, om de kans op bezoekers via Google te maximaliseren kun je het beste zowel SEO als SEA inzetten.

Wat is ‘boven de vouw’? Als je naar Google gaat en een zoekwoord intypt, is alles wat je meteen in beeld krijgt ‘boven de vouw’. Als je dan naar beneden scrollt zie je alles ‘onder de vouw’.

Google Analytics en SEO

Hoe kun je iets zeggen over het nut of de waarde van SEO? Hierbij is Google Analytics een goed hulpmiddel. Met Google Analytics kun je namelijk (harde) cijfers bekijken om zo het nut van SEO te bepalen. Wel wordt het steeds lastiger om met Google Analytics de waarde van SEO aan te geven. Zo worden tegenwoordig de letterlijke zoekwoorden afgeschermd en vervangen door ‘Not Provided’. Wanneer ‘Not Provided’ wordt aangegeven betekent dit dat bezoekers gebruik maken van de zoekfunctie van Google via een beveiligde verbinding (https). Google probeert op deze manier de privacy van zijn gebruikers te beschermen. Dit geeft jou als eigenaar van een website helaas weer minder informatie.

Waarom SEO vroeger makkelijker was

De wereld is altijd al dynamisch geweest, maar op het gebied van internet gaat het de laatste tientallen jaren heel hard. Ook op het gebied van SEO gebeurt van alles. Vroeger was het voor iedereen een stuk makkelijker om hoog te scoren binnen Google. Dit kwam onder andere doordat Google toen nog minder geavanceerd was, er meer posities ‘boven de vouw’ waren, nog minder mensen gebruik maakte van betaalde reclames en omdat er een duidelijker verschil was tussen betaald en onbetaald.  

Vergeet door SEO niet je bezoeker

Hierboven zijn redenen gegeven waarom je als eigenaar van een website bezig moet zijn met SEO. Je moet daarnaast wel in je achterhoofd houden wat goed is voor de bezoekers van je website. Zij zijn de voornaamste gebruikers en zoekmachines zijn hierbij het middel om je website te vinden. Als je je teveel richt op specifieke aanpassingen om een hogere rangschikking in de organische resultaten van zoekmachines te bereiken, kan het zijn dat het gewenste resultaat uitblijft. Zoekmachine optimalisatie draait om het zo goed mogelijk presenteren van je website voor zoekmachines, maar de uiteindelijke doelgroep zijn de gebruikers en niet de zoekmachines.

Mocht je na het lezen van dit blogartikel nog vragen of tips hebben, dan kun je hieronder een reactie achterlaten of contact met ons opnemen!

Albert Popken - Marketeer & Accountmanager Als Accountmanager en Marketeer weet Albert de vertaalslag te maken tussen Sales & Marketing.

Reageer op dit artikel