Alweer een foutmelding bij het versturen van e-mails?

#Informatief #Tips

Door Albert | 10-03-2020

Deel dit bericht

Wat je zelf snel en simpel controleert

 

Veel bedrijven zijn sterk afhankelijk van e-mail. Of het nu offertes, verzoeken of klantvragen zijn; waar we vroeger nog de telefoon of fax gebruikte loopt veel communicatie tegenwoordig via de mail. En dat is een trend die we niet snel zien veranderen. Met een mail staat alles duidelijk zwart op wit én in de Cloud.

Een mailverstoring van enkele uren kan een flinke impact op je bedrijfsvoering hebben. Het is belangrijk om deze problemen snel op te lossen. Omslachtige handleidingen doornemen of je ICT-collega op vakantie lastig vallen behoren dan niet de ideale oplossing.

De contactgegevens van je mailprovider opzoeken is snel gedaan. De kans op adviezen van de helpdesk die je probleem niet direct of snel genoeg oplossen is echter groot. Waarom stelt de helpdesk onnodige vragen als ‘klopt het wachtwoord’ of ‘ben je wel verbinden met internet’?

In onze ervaring staan mailissues in 98,9% van de gevallen los van serverproblemen. Er is dan geen storing bij ons of op je eigen server.

Er zijn een paar veelvoorkomende foutmeldingen waar geen ingewikkelde handleiding voor nodig is en die relatief snel zijn opgelost:

 

1. Certificaat niet vertrouwd of Serveridentiteit niet gecontroleerd

Deze foutmelding komt voor in de vorm van een pop-up. Je kunt de pop-up wegklikken maar de melding blijft komen.
Dit is een fout met betrekking op het SSL-certificaat met e-mail over je eigen domeinnaam. Het certificaat is verlopen, ingetrokken of niet ingesteld. Deze melding komt vaak voor omdat certificaten voor een bepaalde periode worden verleend.

Dit kun je meestal zelf oplossen door hier in te loggen op je hostingserver en het certificaat (opnieuw) te valideren.
 

2. Kan geen verbinding maken of voer wachtwoord opnieuw in

image-1.png

Deze melding kun je niet wegklikken waardoor je mail niet wordt verstuurd of opgehaald. Dit is een fout met de combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord.
Het kan zijn dat je wachtwoord door hackpogingen is geblokkeerd of is verlopen.
Ja dit kan dus spontaan ontstaan zonder dat je zelf iets hebt gewijzigd en zonder updates of wijzigingen aan je mailprogramma.

Log in op je hostingserver of je VIP-omgeving om je wachtwoord opnieuw in te stellen. 
Is het een hackpoging en komt dit vaker voor? Neem dan even contact met ons op voor security-advies op maat.

 

3. Bericht kan niet worden verstuurd via de server, de SMTP-verbinding is mislukt of Synchroniseren mislukt

image-2.png

Met deze melding kun je wellicht wel nog mails ontvangen maar niet verzenden. Het omgekeerde is ook mogelijk.
Dit is een fout die vaak betrekking heeft op instellingen in het mailprogramma. Dit is dan ook een lokaal probleem.
Vooral MacMail reset bij updates je poortnummers, waardoor deze meldingen ontstaan.
Ook bij Outlook, Thunderbird of andere mailprogramma’s kunnen grote updates voor resets van instellingen zorgen.

Controleer bij deze foutmelding als eerste snel of alle instellingen, poortnummer en mailserver correct zijn.

 

4. Controle van gebruikersnaam of wachtwoord mislukt

image-3.png

Deze melding komt minder vaak voor. Dit heeft betrekking op lokale netwerkissues.
Denk aan een firewall of virusscanner die de verbinding of het  poortnummer blokkeert.

Dit is op te lossen door de instellingen van je (netwerk) beveiliging te controleren.

 

Heb je een andere foutmelding of lukken bovenstaande tips niet? Stuur ons dan een screenshot van je exacte foutmelding en de mailinstellingen, vanuit een alternatief e-mailadres. Samen zorgen we ervoor dat mailissues verleden tijd zijn.

 

Extra toelichting: In dit artikel zijn uitsluitend afbeeldingen van MacMail-meldingen gebruikt. De omschreven foutmeldingen en oplossingen gelden echter voor alle mailprogramma’s.

Cookies Wij maken gebruik van functionele-, analytische- en tracking-cookies om onze website te verbeteren. Informatie die wij opslaan zijn je IP-adres, surfgedrag en persoonsgegevens die worden ingevuld.Lees ons beleid