Facts & figures vakantie

In 2017 ging maar liefst 82% van alle Nederlanders op vakantie. Met de zomervakantie voor de boeg zijn we op zoek gegaan naar interessante cijfers over deze periode. Zo kijken we naar de impact op de omzet, bereikbaarheid en werkstress.

De gemiddelde omzetgroei in de vakantieperiode stijgt jaarlijks en is voor online kanalen even hoog of hoger dan de rest van het jaar. Dat betekent dat consumenten in deze maanden meer uitgeven dan de jaren ervoor. Online iDEAL betalingen groeien exponentieel, zelfs tijdens de zomervakantie.

Online verkopen en transacties nemen dus elk jaar sterk toe. Hoe blijven we tijdens onze vakantie bereikbaar voor onze collega’s of om orders te verwerken?

  • Volgens een onderzoek van werktrends.nl neemt 27% van de vakantiegangers de (zakelijke) laptop mee en met een smartphone of tablet is dat 85%. In totaal is 70% bereikbaar voor collega’s tijdens de vakantie.
  • 40% wordt tijdens vakantie gebeld of gemaild door hun werk. Ter vergelijking, in 2010 was dat 25%.
  • 38% heeft het te druk om de komende drie maanden het aantal vrije dagen op te nemen dat zij zouden willen opnemen.

Ondanks dat we graag op vakantie gaan, blijft de werkdruk hoog en willen we bereikbaar blijven. Buiten onze werk- of thuisomgeving maken we daarvoor ook veel gebruik van internet.

  • 26% van al het wifi-gebruik op een publiek netwerk is voor werk gerelateerde
  • 60% van de gebruikers heeft het gevoel dat persoonlijke informatie veilig is bij het gebruik van een publiek netwerk. Terwijl 54% niet weet wanneer een netwerk veilig is.
  • 75% gebruikt geen VPN (Virtual Private Network) om zijn of haar wifi-connectie te beveiligen.
  • Voor 71% is de beschikbaarheid van een (stabiel) wifi-signaal de beslissende factor bij de keuze van een hotel of appartement. Bij een restaurant of café is dat 43%.

De beschikbaarheid van wifi blijkt een groot aandeel te hebben op onze accommodatie. Echter is deze verbinding vaak niet beveiligd. We weten vaak het verschil niet tussen een veilige en onveilige verbinding. Dit zijn de ingrediënten voor een potentieel datalek.

De omzet groeit tijdens de vakantie, we willen zakelijk bereikbaar zijn, en houden rekening met een goede internetverbinding waar we heen gaan. Dit heeft een negatieve invloed op onze rust.

  • Bijna 75% van de werknemers heeft minder dan één week vakantie nodig om los te komen van het werk. Ruim 25% heeft daar veel meer tijd voor nodig.
  • 36% van werkgerelateerd ziekteverzuim ontstaat door werkstress. Dit kost jaarlijks 1,8miljard euro.
  • 40% van de werkende Nederlanders ervaart stress door het nemen van vakantie.


De vakantieperiode heeft een groot aandeel in onze omzetgroei. Toch is het belangrijk goed voorbereid op vakantie te gaan om stress te voorkomen en goed bereikbaar te blijven met een beveiligde verbinding om datalekken voor te zijn. Wil je weten welke maatregelen jij kan nemen om veilig gebruik te maken van openbare netwerken? Lees hier onze blog met tips voor de vakantie.

Albert Popken - Accountmanager Als Accountmanager en Marketeer weet Albert de vertaalslag te maken tussen Sales & Marketing.

Reageer op dit artikel