De beste nieuwsbrief

De beste nieuwsbrief

Vorige week is er in een blogartikel aandacht besteed aan e-mail marketing. E-mail marketing wordt beschouwd als de oudste en het meest gedegen online marketingkanaal. Eén van de redenen van de populariteit is te wijten aan de mogelijkheid om het af te stemmen op het individu. Tevens is het goed meetbaar en biedt het mogelijkheden tot optimalisatie. Eén van de vormen van e-mail marketing is de nieuwsbrief.  Hoe kan je als organisatie of blogger een goede nieuwsbrief opstellen? Hieronder vind je 4 tips hoe je de beste nieuwbrief kan opstellen.

Bied relevante informatie

Het klinkt waarschijnlijk nogal voor de hand liggend maar het is belangrijk om relevante informatie te sturen naar je publiek. Om ervoor te zorgen dat je relevante informatie stuurt kun je je informatie baseren op het aankoopgedrag, voorkeuren, klikgedrag of een specifieke gebeurtenis. Dit betekent niet direct dat elk persoon andere inhoud moet ontvangen maar meer dat je de inhoud anders aanbiedt.

Het is daarnaast aan te raden om je interessegroepen op te delen in meerdere segmenten. Deze interessegroep bepaalt welk item op de belangrijkste plek in je nieuwsbrief komt te staan, wat er als onderwerp wordt gegeven, welke korte toelichting in de preheader staat en of de call to action duidelijk is.

Om erachter te komen wat de interesses zijn van degene die jouw nieuwsbrief leest, kun je ervoor kiezen dat men voorkeuren aangeeft bij de aanmelding. Een andere methode, die betrouwbaarder is, is ‘taggen’. ‘Taggen’ is het bepalen van categorieën waar het interesseprofiel op wordt gebaseerd. Bijvoorbeeld merken, productsoort of de persoonsvorm. Door gebruik te maken van ‘tagging’, bouw je een interesseprofiel van de ontvanger op, gebaseerd op klikgedrag. Je zou dit kunnen omschrijven als een ‘digital footprint’.

Aandacht vasthouden van je publiek

Je wil natuurlijk de aandacht van je publiek trekken. Om dit te bereiken moet je met een aantal punten rekening houden.  Als de ontvanger de e-mail opent wil je meteen de aandacht trekken met de onderwerpen die in de nieuwsbrief worden besproken.  Dit kan je doen door een korte inhoudsopgave bovenaan je nieuwsbrief te plaatsen.

Het is daarnaast aan te raden om een korte intro te geven per bericht, waarbij de mogelijkheid de keuze wordt gegeven om het bericht  te lezen. Ook werkt een afbeelding bevorderlijk. Zoals het bekende gezegde ook zegt, een plaatje zegt vaak meer dan 1000 woorden. Tot slot is het goed om te zorgen voor duidelijke tekstkoppen en een onderscheid tussen de verschillende berichten. De lezer kan in één oogopslag een keuze maken welke informatie hij wilt lezen.

Mobiele optimalisatie

We hebben het vorige week al even kort aangehaald, maar het belang van een responsive nieuwsbrief wordt elke dag groter. De meest ideale oplossing voor een ‘mobile proof design’ is een opmaak die mee schaalt met de breedte van het scherm. Het belang van een meetbare nieuwsbrief is zo groot omdat vandaag de dag twee van de drie e-mails eerst geopend wordt op een mobiele device (tablet of smartphone). 97% leest zijn mail maar één keer en ook maar op één device. Zorg er dus voor dat je e-mail ‘mobile proof’ is.

Betrokkenheid creëren

Met  de nieuwsbrief wil je betrokkenheid creëren bij je lezers. Maar voordat je daarmee kan beginnen moeten mensen zich natuurlijk eerst inschrijven voor je nieuwsbrief. Door zich in te schrijven geven ze aan op de hoogte te willen blijven van je organisatie.  Als je de nieuwsbrief gaat versturen, wil je ook dat hij daadwerkelijk wordt geopend. En nog beter, dat ze klikken op de inhoud van je nieuwsbrief.  Als ze op je inhoud klikken wordt de inhoud namelijk als relevant gezien en zal de betrokkenheid met je organisatie stijgen.

De vraag die natuurlijk interessant is, is hoe je er nou voor zorgt dat je nieuwsbrief ook daadwerkelijk wordt geopend. Dit ligt aan een aantal dingen. Denk hierbij aan het tijdstip waarop je je nieuwsbrief verstuurt. Voor Business to Business geldt namelijk dat je de nieuwsbrief het beste tijdens kantoortijden kunt versturen. Binnen de werkdag ligt de piek rond één uur of tien uur ’s ochtends. Voor consumenten geldt dat ze je nieuwsbrief lezen wanneer je hem verstuurd tussen vijf en zeven uur ’s avonds. Naast de tijd waarop je het verstuurt, is het ook belangrijk dat je de onderwerp regel kort en krachtig houdt. Daarnaast is de eerste regel van je nieuwsbrief erg belangrijk.

Er zijn uiteraard nog veel meer aspecten waar je rekening mee kunt houden om een zo optimaal mogelijk nieuwsbrief te krijgen. Meer informatie over hoe je bijvoorbeeld lezers naar je website krijgt lees je in dit artikel van Emerce. Mocht je vragen hebben naar aanleiding van dit artikel, dan kun je altijd contact met ons opnemen. Wij helpen je graag!

Robert-Jan
Robert-Jan - Marketing manager Robert-Jan is bij VIP verantwoordelijk voor de online marketing en de sales. Hij kan hier perfect zijn passies techniek en strategie mee uitoefenen.

Reageer op dit artikel