De basis van SEO

Hoe zorg je ervoor dat je website online gevonden wordt? Als website een uniek product aanbiedt dat razend populair is en unieke woorden gebruikt dan komt de stroom bezoekers vanzelf. 93% van een eerste online bezoek ontstaat door zoekmachines als Google.

Uit onderzoek van Google blijkt dat 90% van de gekozen links uit de organische resultaten bestaat. Dit zijn alle niet geadverteerde links in een zoekresultaat. Daarbij genereert de eerste pagina verreweg de meeste traffic. Het is dus ontzettend belangrijk op de eerste pagina terecht te komen. De middelen om dit te bereiken wordt SEO genoemd.

Wat is SEO

SEO staat voor Search Engine Optimalisation en is de techniek om goed gevonden te worden in zoekmachines. Bij SEO wordt de zoekmachine gezien als bron van traffic en bekendheid voor je website. Je positie in de resultaten wordt bepaald door een algoritme van de zoekmachine zelf. Dit algoritme wordt niet bekendgemaakt en verandert regelmatig. Toch zijn er enkele basisprincipes die je kunt gebruiken om je ranking te verbeteren.

SEO en Google

Het merendeel van je nieuwe traffic zal via een zoekmachine komen. De grootste en meest bekende zoekmachine is Google met een aandeel van ruim 80%. Elke seconde worden er wereldwijd 40.000 zoekopdrachten door Google verwerkt. Omdat Google wereldwijd gebruikt wordt is dit voor veel bedrijven het belangrijkste kanaal.

Ik heb al eerder vermeld dat 93% van alle eerste bezoeken door een zoekmachine ontstaat. De locatie in de zoekresultaten van Google mogen niet onderschat worden. Bovenaan de eerste pagina met organische resultaten staan loont namelijk de moeite. Deze link wordt door 33% van gebruikers bezocht. In totaal ontvangt de top drie ruim 61% van alle kliks. De laatste organische link op de eerste pagina ontvangt slechts 0,4% van clicks. En minder dan 9% van de gebruikers bezoekt de tweede resultatenpagina.

SEO versus SEA (Organisch versus advertenties)

SEO zijn de organische links die een zoekmachine op internet zoekt en rangschikt. SEA (Search Engine Advertising) is de techniek achter geadverteerde links. Advertenties op Google zijn een stuk minder interessant voor gebruikers. Slechts 10% van de kliks op de eerste pagina gaan naar deze betaalde links. Advertenties op Google zijn dus minder interessant voor gebruikers. Hierdoor lijkt SEA misschien niet interessant, maar dat klopt niet altijd. Met de beschikking over een marketingbudget en kennis van je doelgroep is het met SEA een stuk makkelijker om bovenaan Google te komen. Je koopt als het ware je positie. Toch blijft de meest ideale manier om nieuwe klanten bekend te maken met je website en haar diensten. Je positie met SEO is echter organisch en afhankelijk van factoren waar je soms weinig tot geen invloed op hebt.

SEO en jouw website

Het is belangrijk om gevonden te worden op internet. Zoekmachines zijn voor de meeste websites het belangrijkste kanaal. Zoekmachines gaan het internet af om elke website een waarde te geven voor een zoekopdracht. Het is cruciaal om te weten waar jouw doelgroep naar zoekt en de juiste omschrijving of woorden op je website te gebruiken. Je wilt ook zo hoog mogelijk op de eerste pagina van zoekresultaten staan. Je ranking wordt door een geheim algoritme bepaald. Ondanks dat de exacte algoritmes niet bekend worden gemaakt zijn er wel manieren om je positie te verbeteren. In ons komende blog lees je daar meer over.

Albert Popken - Marketeer & Accountmanager Als Accountmanager en Marketeer weet Albert de vertaalslag te maken tussen Sales & Marketing.

Reageer op dit artikel