Content & SEO

Content&SEO

In de eerdere blogartikelen van deze maand hebben we het al uitgebreid over zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO, gehad. Hier is ook al aangegeven dat Google goede content belangrijk vindt. Met goede content kun je hoger eindigen in de zoekresultaten van Google. Maar waarom is content zo belangrijk? En nog interessanter, wat moet je dan precies met je content doen om hoger te eindigen?

In Nederland is er maar één zoekmachine van belang, Google. Zij hebben in Nederland een marktaandeel van 90%. Voor zoekmachine optimalisatie moet je je dus richten op wat Google belangrijk vindt en waar zij je website op beoordeeld om je positie te bepalen. Eén van die punten waar Google veel waarde aan hecht en je website op beoordeelt, is hoge kwaliteit inhoud.

Hoe krijg ik hoge kwaliteit content?

Je wilt met je website hoog eindigen in Google, dus ga je aan de slag met (de kwaliteit van) je content. Dan is het handig om te weten wat Google als hoge kwaliteit content ziet. Google geeft in hun cursussen aan dat goede kwaliteit moet voldoen aan de volgende punten:

  • Het moeten nuttige en informatieve teksten zijn.
  • Waardevollere en nuttigere informatie dan andere sites.
  • Betrouwbaarheid van je website aantonen: je kunt de betrouwbaarheid van je stuk verhogen door het gebruik van onderzoeken, citaten, links, recensies en getuigschriften.
  • Hoge kwaliteit: de tekst op je website moet uniek zijn en niet overal op internet te vinden zijn (geen massaproductie).
  • Aantrekkelijk: gebruik kleur en afbeeldingen op je website.

Is mijn content nu goed voor Google?

Je hebt de content op je website aangepast, maar hoe weet je dan zeker dat de content goed is? Je kunt eerst kijken of de content op je website uniek is. Daarnaast is het belangrijk dat je geen overdosis aan zoekwoorden hebt gebruikt. Een tekst moet goed leesbaar zijn voor bezoekers en niet tien keer een zoekwoord bevatten, omdat je daar graag op gevonden wilt worden. Verder wordt er gekeken naar interne linkstrategie. Dit betekent dat bezoekers makkelijk kunnen doorklikken tussen de pagina’s op je website. Tot slot wordt er gekeken of de pagina één duidelijk onderwerp behandelt en of de pagina geen inhoud bevat die niet relevant is voor het onderwerp.

Google wordt er steeds beter in om content te beoordelen op kwaliteit. Een tijd terug kon je met alleen trefwoorden toevoegen aan je tekst nog hoog scoren, maar daar trapt Google niet meer in.  De tip die Google dan ook meegeeft: schrijf teksten voor je bezoekers, niet voor Google. Als je schrijft voor je doelgroep en deze persoonlijk aanspreekt met je teksten, zal Google je tekst herkennen als authentiek. Houd de volgende vraag in je achterhoofd tijdens het schrijven van je teksten (gezien vanuit de lezer): vertel me niet wie je bent, vertel me wat ik aan je heb.

Ben ik nu klaar met mijn content?

Je hebt je content aangepast en je denkt dat je content nu van hoge kwaliteit is. Toch wil dit niet zeggen dat je achterover kunt leunen. Google is constant in beweging en de manier waarop zij websites beoordelen blijft dan ook niet stilstaan. Je moet ook met je content, en je website in het algemeen, bezig blijven. Blijven analyseren en optimaliseren. Bijvoorbeeld met behulp van Google Analytics. Hiermee kun je kijken wat bezoekers doen op je website. Verlaten ze bepaalde pagina’s binnen enkele seconden of zonder een actie te ondernemen? Dan kun je je afvragen of de content op deze pagina wel nuttige informatie verschaft aan je bezoekers. Je content valt altijd te optimaliseren!

In dit blogartikel heb ik uitgelegd waarom content zo belangrijk is voor de vindbaarheid van je website in Google. Daarnaast heb ik een paar handvaten gegeven hoe je kan bekijken of Google jouw tekst van hoge kwaliteit vindt. Kortom, allemaal redenen om de content op je website nog eens goed onder de loep te nemen!

Mocht je toch na het lezen van dit artikel nog vragen hebben, dan kun je altijd contact met ons opnemen.

 

Albert Popken - Popken

Reageer op dit artikel