Cijfers over mobiel internet

Mobiel internet is razend populair. In 2017 was Nederland binnen Europa koploper met maar liefst 87% internetgebruik op mobiele apparaten. Ons smartphonegebruik in 2017 was 84%. Dit zijn indrukwekkende cijfers die aangeven dat het online landschap verandert. Het aantal mobiele websitebezoeken en mobiele verkopen neemt verder toe. In dit artikel wordt het belang van mobiele bereikbaarheid voor websites besproken. Is jouw website al mobile-proof?

Mobiel versus vast

Sinds 2012 heeft 9 op de 10 personen een pc of laptop thuis. Verder onderzoek toont aan dat bijna elk huishouden beschikking heeft over vast internet. Uit recente cijfers blijkt dat minder dan 2% van de Nederlanders thuis geen internettoegang heeft. Vast internet thuis wordt dus al jaren veel gebruikt. De meeste websites zijn dan ook afgestemd op weergaves op computer.

Het gebruik van mobiel internet neemt echter sterk toe. In 2012 was het gebruik wereldwijd ‘slechts’ 52%. Vijf jaar later is het gebruik gestegen naar 87%!

Bron: Hootsuite – Digital in 2018

Er is sprake van een belangrijke trend die onderschat lijkt te worden. Het aandeel van het totale internetgebruik op pc of laptop neemt de laatste jaren af. Mobiel internet kent juist een groei in gebruik. 2017 is ook het jaar geweest dat mobiel internet (48%) het vaste internet (46%) heeft overtroffen. Dat betekent dat consumenten eerder een smartphone gebruiken om te internetten dan een laptop of pc. Dit heeft een flinke impact op de eisen van websites en de lay-out. In 2018 is het verschil tussen vast en mobiel internet verder gegroeid naar 9%.

Internetgebruik

Het is duidelijk dat we online erg actief zijn. Maar waar houden we ons dan mee bezig?

Om je een beeld te geven: de meest gebruikte websites en apps zijn Google, Facebook, Youtube en Whatsapp. Daarna volgen bol.com en Marktplaats. Het is niet enkel social media dat ons bezig houdt. Ook de populariteit van online aankopen op een mobiele website stijgen behoorlijk.

Bij welke doelgroep nemen mobiele aankopen toe? Dit ligt aan de definities van de groepen. Bij het gebruik van internet en online aankopen maken diverse onderzoeken gebruik van onderscheid op generatieniveau. In dit artikel gaan we daar ook op in. Het blijkt dat elke generatiegroep meer via smartphones bestelt. Kijkend naar absolute getallen zijn we de snelste groei bij Millennials en Generatie X. Echter kent elke groep een stijging die de komende jaren niet lijkt af te vlakken.

Bron: Mobiele trends 2019

Hierbij is te concluderen dat aankopen op smartphones “normaal” zijn geworden. Waarom start je een computer helemaal op om te browsen terwijl je altijd je telefoon bij de hand hebt? Op je mobiele telefoon maak je je waarschijnlijk ook minder zorgen over de veiligheid.

Verwachtingen

Zoals naar voren komt uit bovenstaande informatie, is het een logische ontwikkeling dat de mobiele consument nog actiever wordt. Hoe kun jij hierop inspelen met je website en het bestelproces? In een later blog lees je tips om jouw website mobile-proof te maken.

Albert Popken - Marketeer & Accountmanager Als Accountmanager en Marketeer weet Albert de vertaalslag te maken tussen Sales & Marketing.

Reageer op dit artikel