Checklist voor het bouwen van een website

Je hebt de knoop doorgehakt een gaat een website bouwen. Misschien ga je een bestaande website aanpassen. Dan komt er veel op je af en zijn er belangrijke keuzes om te maken. Je website is niet alleen een visitekaartje maar vaak ook een bron van inkomsten. Bij webshops is het de enige bron van inkomsten. Online gevonden worden is erg belangrijk, maar waar begin je mee?
Met deze checklist voor het bouwen van een website geef je structuur aan het bouwen van een website.

Het doel van je website bepalen

De eerste vraag bij het maken van een website lijkt erg simpel maar is erg belangrijk.
Waarom heb je een website nodig, wat is het einddoel die je wilt bereiken? Het vinden van een concreet antwoord kan tegenvallen. Een duidelijk doel formuleren bepaalt of het eindresultaat van je website succesvol is. Het is ook mogelijk dat het doel verandert tijdens het bouwen. Beantwoord deze vraag dus voor je verder gaat.

Uitbesteden of zelf bouwen?

Ga je er zelf aan de slag met je website of besteedt je het bouwen uit?
Het is heel gebruikelijk en betaalbaar om een webdesignbureau in te schakelen. Zorg er wel voor dat je goede afspraken maakt. Ook als je elkaar privé kent, is het goed om bepaalde zaken op papier te zetten. Denk bijvoorbeeld aan een opleverdatum, design, kosten, en tussentijdse evaluaties. Hiermee voorkom je dat je onnodig lang wacht of een vriendschap onder druk komt te staan. Het is ook erg belangrijk het onderdeel intellectueel eigendom zwart op wit vast te leggen. Hiermee voorkom je dat het ontwerp eigendom wordt van het webdesignbureau.
Je hoeft echter helemaal niet technisch onderlegd te zijn om je eigen website te maken. Met een CMS als WordPress kan bijna iedereen een nette website creëren. Er is voor WordPress ook veel leesmateriaal beschikbaar en een open community die elkaar helpt.

Welk CMS-software kies je?

Wil je de website zelf opzetten of zelf onderhouden nadat het wordt opgeleverd door een extern bureau? Kies dan een CMS die ook bij jou past. Met de juiste kennis en ervaring kun je uiteraard ook zonder CMS een website bouwen. Welk software aansluit bij jouw wensen of bestaande kennis, heeft een grote impact op het maken van je website. WordPress wordt bij meer dan de helft van alle websites gebruikt. Dat betekent niet dat het voor elke website even geschikt is. Elk CMS heeft echter voor- en nadelen. Het is verstandig te onderzoeken welke software aan je belangrijkste eisen voldoet. Lees hier wat een CMS is en wat bij jou past.

Hoe bepaal je de content?

Je hebt een doel, de CMS is geïnstalleerd, je host uiteraard bij VIP Internet. En dan? De content en stijl zijn erg belangrijk. Het rekening houden met je doel en doelgroep zal centraal staan. Kijk eens naar vergelijkbare websites en bepaal wat je daarbij goed of slecht vindt. Zorg wel dat je dat je schriftelijke toestemming hebt voor het gebruiken van andere bronnen of beeldmateriaal. Het ongevraagd gebruiken van afbeelding met auteursrecht kan voor hoge boetes zorgen. Het blijft altijd uitdagend om een unieke website te maken en te houden.

Welke andere diensten gebruik je?

Er zijn ontelbaar veel plug-ins en diensten om je website beter te maken. Een belangrijke dienst is Google Analytics. Hiermee kun je zien vanuit welke bron iemand je website bezoekt, welke pagina’s het meest bezocht worden en wanneer iemand je website verlaat.
Plug-ins zijn ook erg belangrijk om meer uit je website te halen. Simpele plug-ins voor het verwerken van contactformulieren of het aanbieden van iDEAL-functies zijn erg populair. In dit blog lees je meer over plugins.

Hoe gebruik je SEO en SEA?

Op het internet zijn er vele miljoenen websites. Om precies te zijn waren het er in 2017 ruim 644 miljoen. Hoe zorg je ervoor dat je gevonden wordt? Een domeinnaam alleen is meestal niet voldoende om een gezonde stroom bezoekers aan te trekken. Zoekmachines zijn in de meeste gevallen het kanaal om jezelf te laten zien aan de buitenwereld. Helaas geldt dat voor iedere website en is een goede ranking niet altijd makkelijk. Er zijn twee manieren om hoog te scoren in Google of andere zoekmachines.

    SEO

    Search engine optimalisation is een manier van content optimaliseren om in organische zoekresultaten te komen. Je gebruikt de juiste woorden en zinnen waar jouw doelgroep naar opzoek is. Hoe je succesvol bent met SEO is helaas niet eenvoudig. De organische ranking wordt beïnvloed door je content en structuur van je website. Google gebruikt complexe en geheime algoritmes om te bepalen welke website het beste aansluit bij de zoekopdracht van een gebruiker. Er zijn veel cursussen of leesmateriaal om je op weg te helpen met SEO. In een later blog zullen we hier dieper op ingaan.

    SEA

    SEA is iets eenvoudiger uit te leggen en toe te passen. Je betaalt bij een zoekmachine voor de positie van je website bij een zoekopdracht. Het optimaal uitvoeren van SEA kost veel tijd en kennis. Je kunt het zien als een actuele veiling voor de positie van een website. De kosten kunnen erg hoog oplopen, houd je budget dan ook goed in de gaten.

Ik hoop dat je aan de hand van deze checklist aan de slag kunt met jouw succesvolle website. Als je benieuwd bent hoe VIP Internet je kan ondersteunen met hosting, neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Albert Popken - Marketeer & Accountmanager Als Accountmanager en Marketeer weet Albert de vertaalslag te maken tussen Sales & Marketing.

Reacties op dit artikel

  • Leuk overzicht, maar ik mis twee dingetjes.
    Als je ’n website laat maken is het ook belangrijk het over copyright/intellectueel eigendom e.d. te hebben. Vrijwel iedereen denkt dat een ontwerp eigendom wordt van de opdrachtgeer, maar dat is niet zo, als je dat niet afspreekt.
    En in plaats van Google Analytics die de kleur van je onderbroek ook nog wil weten, zou je ook het privacyvriendelijke matomo (voorheen piwik) https://matomo.org/ kunnen gebruiken.

    • Door: Peter Zwitser
    • Beste Peter,
      Bedankt voor je aanvulling!
      Ik zal het onderdeel intellectueel eigendom toevoegen aan de checklist. Dat is inderdaad een belangrijk onderdeel om heldere afspraken over te maken.
      Je tip van Matomo wordt ook gewaardeerd. Ik ben er zelf nog niet bekend mee, maar zal het eens grondig bekijken en testen.

      • Door: Albert Popken

Reageer op dit artikel