7 handige tips om meer conversies te halen

7 handige tips om meer conversies te halen

Hoe kan ik er voor zorgen dat mensen die mijn webshop hebben gevonden ook iets kopen? Een terechte vraag die veel mensen met een webshop bezig houdt. In dit blogartikel ga ik een aantal praktische tips geven om je website te optimaliseren en zo er voor te zorgen dat meer mensen die jouw site bezoeken ook daadwerkelijk een product kopen of een ander doel behalen dat je voor ogen hebt.

1. Laat zien wat je uniek maakt

Je wilt je klanten laten zien wat jou onderscheidt van je concurrenten. Wat krijgen ze bij jou wel wat ze bij andere niet krijgen. Unique Selling Points (USP’s) beschrijven puntsgewijs wat jou onderscheidt van concurrenten. Voorbeelden van USP’s zijn: gratis levering, levering in heel Nederland, 24/7 klantenservice, voor 16.00 uur besteld morgen in huis. Deze usp’s kan je weergeven op je homepagina zodat bezoekers meteen kunnen zien waarom ze bij jou dat ene product moeten kopen.

2. Zet je call-to-action centraal

Het is handig om op je landingspagina een duidelijke call-to-action te hebben. Een goede call-to-action voldoet aan de volgende punten; bestaat uit enkele woorden, heeft een opvallende afwijkende kleur en is actiegericht. Het beste is om niet te veel (verschillende) call-to-actions aan de bezoekers te laten zien. Hierdoor worden bezoekers alleen maar verward en dit geeft ze meer keuzes, waardoor het keuzeproces moeilijker wordt.

3. Wek vertrouwen

Je kan vertrouwen bij de bezoeker wekken door bijvoorbeeld op je homepagina logo’s, keurmerken, reviews testimonials en je belangrijkste contactinformatie te vermelden. Bezoekers nemen dit onbewust mee in het besluitproces voor het eventueel kopen van een product.
Had je op onze website al gezien dat we op onze homepagina ook logo’s vermelden van de bedrijven waar wij mee samenwerken?
Daarnaast vermelden wij op onze website ook reviews van klanten. Klanten kunnen via trustpilot hun beoordeling over ons bedrijf invullen. Het vermelden van reviews op je website kan ook vertrouwen wekken.

4. Navigatie

Bezoekers willen als ze op je website komen zo snel mogelijk vinden naar wat ze op zoek zijn. Zorg daarom dat je navigatie ‘logisch’ is. Laat dit testen door bijvoorbeeld vrienden of familie. Vraag ze op een bepaald product te zoeken en kijk hoe makkelijk dit bij ze gaat. Daarnaast kan je ook een onderzoek houden onder je (vaste) bezoekers of deskundige mensen inschakelen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te testen.
Over de navigatie en hoe dit te testen kan je meer lezen in het artikel ‘Webshop usability’ wat we vorige maand hebben gepost.

5. Zorg voor een persoonlijke boodschap

Een goede pagina spreekt je potentiële klanten aan. Je moet je klanten goed kennen, je bedrijf een gezicht geven en je potentiële klanten persoonlijk aanspreken. Je kan het vertrouwen van je bezoekers verhogen door bijvoorbeeld een foto op je website te plaatsen van lachende klanten of van je eigen team. Het verhogen van het vertrouwen van je bezoekers kan leiden tot een hogere conversie.

6. Maak verschillende versies en meet

Het is belangrijk om aanpassingen die je op je website wilt doen te testen. Zo is het bij veel contentmanagementsystemen (CMS) relatief eenvoudig om een a/b-test op te zetten. Als je bijvoorbeeld WordPress als CMS gebruikt kan je de Nelio plugin downloaden.
Met een a/b-test kan je achterhalen bij welke versie van je pagina je conversiepercentage het hoogst ligt. Zo kan je je huidige pagina vergelijken met een pagina waar je bijvoorbeeld een call-to-actionknop hebt toegevoegd.

Uit je test kan natuurlijk ook een negatieve uitkomst komen. Een test met een negatieve uitkomst is ook zeker waardevol. Je test niet alleen om aan te tonen welke aanpassingen zorgen voor een beter resultaat, maar juist ook om je bezoekers beter te leren kennen en begrijpen.

7. Zorg voor een zo kort mogelijk conversieformulier

Als je doel is dat bezoekers een formulier moeten invullen, houdt dit formulier dan zo kort mogelijk. Het is belangrijk om een kort en relevant formulier aan je bezoekers aan te bieden. Er moet een balans zijn tussen de lengte van het formulier en de waarde van het aanbod voor de bezoeker. Vraag de bezoeker alleen de belangrijkste informatie, maak inzichtelijk waarom deze informatie nodig is en hoeveel gegevens de bezoeker moet invullen. Daarnaast is het van belang dat je het formulier begint met gegevens die de bezoeker makkelijk kan invullen, zoals naam of geboortedatum. Als de bezoeker begint met het formulier en de eerste vraag niet meteen kan invullen, maar moet opzoeken, is de kant groot dat de bezoeker afhaakt.

Ik heb nu een aantal tips gegeven hoe je de conversie van je website kan optimaliseren. Mocht je hier nog vragen over hebben of misschien wel tips met ons willen delen, dan kun je altijd contact met ons opnemen.

Robert-Jan
Robert-Jan - Marketing manager Robert-Jan is bij VIP verantwoordelijk voor de online marketing en de sales. Hij kan hier perfect zijn passies techniek en strategie mee uitoefenen.

Reageer op dit artikel