5 SEO tips

In ons eerdere blog hebben we de basis van SEO uitgelegd en besproken hoe belangrijk dit voor het verkeer op je website is. Dit artikel bevat 5 SEO tips voor beginners om succesvol gevonden te worden in zoekmachines. Deze tips gelden voor al je nieuwe maar ook bestaande content.

1. SEO is een strategie

In zoekmachines gevonden worden gaat verder dan een paar zinnen op je website gebruiken. Alles wat op je website staat of ontbreekt telt mee in je SEO-ranking. De eerste tip is daarom een algemeen advies die heel belangrijk is. Zie SEO als een strategie die je gebruikt in al je uitingen. Ga dus niet blind aan de slag maar stel doelen op en spar met collega’s. Maak het vooral duidelijk wie je wilt bereiken en doe onderzoek naar je doelgroep. Google kent miljoenen zoekopdrachten per uur; weten hoe en waar jouw doelgroep op zoekt is noodzaak.

2. Content, content en.. content!

Het is belangrijk regelmatig nieuwe content toe te voegen aan je website. Hierdoor ziet Google dat je nog ‘meedoet’ en actueel bent. Google weet veel van haar gebruikers en wil de meest interessante links voorrang geven. Zo snapt ze dat gebruikers niet oneindig dezelfde pagina’s willen bezoeken, maar juist op zoek zijn naar nieuwe content. Zorg er dus voor dat je structureel nieuwe berichten toevoegt of je pagina’s updatet.

3. De juiste zoekwoorden

Vroeger was het genoeg om een zoekwoord meerdere keren in één zin te gebruiken om een goede ranking te krijgen. Na updates van Google’s algoritme, door veelvuldig misbruik van deze methode, werd dit juist afgestraft. Zorg dus dat specifieke zoekwoorden niet te vaak in je tekst terugkomen. Probeer je ook in te leven in de zoeker. Er zijn vaak meerdere woorden of zinnen die hetzelfde betekenen.

Heb je een sale in sportschoenen? Denk dan aan uitgebreide zoektermen als sale, aanbieding, uitverkoop, actie, sportschoenen, sneakers, hardloopschoenen, gymschoenen etc. Je concurrentie bekijken is een goed begin om je speelveld te zien. Een eigen zoekopdracht geeft veel informatie. Inventariseer welke paginatitels, omschrijving en soort websites je ziet. Gebruik dit om je eigen link aantrekkelijker te maken. Ook in Google Adwords kun je gratis opzoeken hoe vaak woorden gebruikt worden. In ons blog over SEA ga ik daar verder op in.

4. Altijd een metatag & beschrijving

Een metatag is een boodschap voor zoekmachines en bevatten tekst die gebruikt wordt in hun zoekresultaten. Elk resultaat kent een titel en omschrijving van de link. Met een metatag bepaal je welke informatie getoond wordt. Deze boodschap staat verborgen in de code van je website en kan eenvoudig met plug-ins aangepast worden.
De impact van metatags op je ranking zijn minimaal. Ze zijn wel van groot belang om zoekers te stimuleren jouw link te kiezen. Dit is vooral interessant als je website niet de eerste plek op de eerste pagina van Google heeft.

5. Optimaliseer je website

De laadtijd, veiligheid en eenvoud met navigeren op je website bepaalt een groot deel van je ranking. Google heeft als doel om haar gebruikers naar websites te sturen die makkelijk te navigeren zijn en snel werken. De populariteit van Google is te danken aan de blijvende tevredenheid van haar gebruikers. Websites die de tevredenheid kunnen verlagen krijgen daarom een lage ranking.

Deze link toont hoe snel je pagina laadt en wat je kunt doen om dit te verbeteren. De veiligheid van je website wordt positief beïnvloed door een SSL-certificaat te gebruiken. Het grootschalig gebruik van deze certificaten is mede te danken aan Google zelf. Zonder een beveiligde verbinding geeft Google Chrome, wereldwijd de meest gebruikte browser, een melding dat de website mogelijk onveilig is. Een reden voor veel bezoekers om een andere zoekresultaat te kiezen.

Er zijn veel factoren die bepalen welke plek je in de zoekopdrachten inneemt. Sommige factoren kun je alleen indirect beïnvloeden. Als je serieus met SEO aan de slag wilt, is het verstandig een gratis onlinecursus te volgen. Met één basiscursus ben je geen expert, maar kun je wel flinke stappen maken.

Albert Popken - Marketeer & Accountmanager Als Accountmanager en Marketeer weet Albert de vertaalslag te maken tussen Sales & Marketing.

Reageer op dit artikel