4 manieren om een Google penalty op te lossen

4 manieren om een Google penalty op te lossen

Een Google penalty zorgt voor een negatieve impact op de zoekresultaten van een website. Zo’n penalty kun je krijgen door een update van het zoekalgoritme van Google of door een handmatige controle. Met andere woorden, een website wordt gestraft door Google omdat de website een overtreding heeft begaan. Je krijgt van Google niet specifiek een bericht dat je bestraft wordt met een Google penalty, maar je merkt dit door een negatieve verandering in de zoekresultaten. In dit artikel wordt toegelicht wat een Google penalty inhoudt, wanneer je een penalty krijgt, en hoe je deze kan oplossen.

Wat houdt het in?

Een Google penalty kan dus een gevolg zijn van een algoritme update of van een handmatige controle. De bekendste algoritme updates van Google zijn Penguin en Panda. Deze twee worden het meest geüpdatet en hebben de meeste invloed op SEO-gebied. Je krijgt een penalty van Google wanneer je je niet houdt aan de webmaster guidelines. Google bestraft je voor misleidend of manipulatief gedrag op een website. Een Google penalty kun je krijgen voor elke pagina van een site, een specifiek keyword of voor een specifieke pagina.

Er zijn verschillende redenen waarom een website een penalty krijgt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je slechte kwaliteit links naar je website hebt. Links met een slechte kwaliteit zijn links die je bijvoorbeeld gekocht hebt en staan op sites die niet zoveel met je website te maken hebben. Of links op een site die zelf ook al is gestraft door Google. Hier lees je meer over slechte links.

Ook is het mogelijk dat de inhoud van je website door Google als schadelijk wordt gezien. Dit kan gebeuren als je site gehackt is (blijf je site updaten!) of wanneer je veel dubbele content gebruikt.

Een derde reden kan zijn dat je agressieve spamtechnieken gebruikt zoals ‘cloaking’ of ‘scraping’. Cloaking is een techniek waarmee een website aan zoekmachines een andere pagina toont dan andere gebruikers krijgen te zien. Scraping is het gebruiken van andermans content en dit hergebruiken op je eigen website, zonder de originele bron te vermelden.

Hoe voorkom je het?

Heel simpel gezegd voorkom je een Google penalty door je aan de ‘webmaster guidelines’ van Google te houden. Google heeft enkele basisprincipes opgesteld, waar je je aan moet houden.

Deze basisprincipes zijn in het kort:

  • Maak pagina’s in de eerste plaats voor gebruikers, niet voor zoekmachines.
  • Misleid je gebruikers niet.
  • Vermijd het gebruik van trucjes om je zoekresultaten te verbeteren.
  • Denk na over wat jouw site uniek, waardevol en aantrekkelijk maakt. Zorg ervoor dat je website eruit springt ten opzichte van anderen in je omgeving.

Daarnaast geeft Google ook nog specifiekere richtlijnen, waarbij ze aangeven welke technieken vermeden moeten worden.

Hoe herstel je het?

  1. Ruim je linkprofiel op

De meeste kans dat je een penalty krijgt heb je wanneer je veel links hebt van lage kwaliteit. Dit zijn links die staan op websites die Google als ‘lage kwaliteit’ beoordeeld, of ook al wel onnatuurlijk genoemd. Dit zijn vaak sites die niet of nauwelijks waarde toevoegen voor je doelgroep of aan het internet in het algemeen. Sites met linkuitwisselingsprogramma’s of pure SEO sites bijvoorbeeld. Daar wil je geen link op. Ook andersom kun je een penalty krijgen wanneer er veel links op jouw website staan, die linken naar lage kwaliteit websites.

Hoe los dit op? Dit is een van de lastigste penalties om op te lossen, voornamelijk omdat deze veel tijd kost en je afhankelijk bent van anderen. Je moet beginnen met het zoeken naar alle onnatuurlijke links die naar je site wijzen. De Search console van Google helpt je hierbij, maar toont lang niet alle links. Je kunt dan beter naar partijen als Majestic of Ahrefs  uitwijken. Wanneer je een volledige lijst met links hebt, gebruik je tools als Link Detox of Linquidator om de onnatuurlijke links eruit te filteren.

Daarna is het een kwestie van secuur door deze lijst heen te lopen en de echt slechte eruit te halen. Staan ze op sites die door jezelf beheerd worden, dan is het makkelijk: zo snel mogelijk verwijderen. Zo niet, dan moet je met de eigenaar van de site contact opnemen, om te vragen of hij de link wil verwijderen. Wil hij of zij niet meewerken, kun je een laatste redmiddel gebruiken, disavowen.

Google biedt een tool aan, de Disavow-tool. Wanneer iemand niet reageert of weigert een link naar jouw site te verwijderen, kun je met deze tool ervoor zorgen dat Google rekening houdt met deze links wanneer je wordt beoordeeld. Let wel op, dit betekent dat het volledige domein niet meer wordt meegenomen, dus ook wanneer het ‘slechte’ domein wel als positief gezien gaat worden.

  1. Los ‘thin content’ op

Ook de wijze waarop je je content aanbiedt kan penalties opleveren. Wanneer je site veel artikelen heeft met minder dan 300 woorden die eigenlijk niets te maken hebben met de zaken die voor je doelgroep interessant zijn is het belangrijk hier iets mee te doen. Dit kan op twee manieren:

  1. Verwijderen
  2. Herschrijven

Verwijderen lijkt de makkelijkste optie, maar vaak is het beter een artikel goed na te lezen en verbeteringen aan te brengen. Lees dit artikel eens om te zien hoe je waardevolle content kunt schrijven.

  1. Ruim je ‘duplicate content’ op

Het kan, vooral wanneer je al wat langer met content bezig bent, voorkomen dat je dubbele content op je website hebt staan. Dit is dus content die erg op elkaar lijkt en vaker op je site voorkomt. Pas vooral op bij korte stukken tekst, dit wordt al snel als duplicate beschouwd als je die vaker gebruikt. Als dit teveel wordt grijpt het algoritme van Google in. Een manier om te zoeken of je dubbele content hebt is door in te loggen in je Search Console. Klik hierin op Search Appearance en dan op HTML Improvements.

In het onderdeel Meta Description vind je het aantal duplicate meta descriptions. Klik hierop om de gevallen van duplicate content op te lossen.

  1. Let op je 404-pagina’s

We komen allemaal wel eens een 404-pagina tegen. Je kunt daar heel creatief mee omgaan, maar prettig voor je gebruiker en dus voor Google is het niet. Controleer je site dus regelmatig of je deze pagina’s hebt en los het probleem op. Je kunt deze vinden door een tool als Screaming Frog te gebruiken, of wederom door in te loggen op de Search Console en te kijken bij Crawlen -> Crawlfouten hoeveel pagina’s er niet worden gevonden.

Belangrijk om te beseffen is dat je niet moet verwachten dat je weer gemakkelijk terugkomt op het niveau voordat je een penalty kreeg. Google heeft je bestraft en dit betekent niet dat wanneer je wat links verwijdert, je direct weer op dezelfde (hoge) plek komt te staan in de zoekresultaten. Dit zul je weer moeten opbouwen. Blijf ook je kennis over het algoritme onderhouden. Net als op het hele internet volgen veranderingen zich in rap tempo op en dus ook de oorzaken om een penalty van Google te krijgen. Deze pagina is erg handig om te zien welke wijzigingen Google doorvoert in het algoritme.

De belangrijkste tip blijft toch: doe alles met je doelgroep in het achterhoofd en ga echt aan de slag voor je klant. Eerlijkheid en klantgerichtheid duurt in SEO-land toch echt het langst.

Robert-Jan
Robert-Jan - Marketing manager Robert-Jan is bij VIP verantwoordelijk voor de online marketing en de sales. Hij kan hier perfect zijn passies techniek en strategie mee uitoefenen.

Reageer op dit artikel